Több mint 3000 pénztármentes boltot nyitna az Amazon

Kapcsolódó cikkek

Több mint 3000 pénztármentes boltot nyitna az Amazon

Több mint 3000 pénztármentes boltot nyitna az Amazon

kereskedelem

2 perc

A Bloomberg szerint jövőre 50, utána pedig évi több száz egység megnyitását tervezi a cég. 2021-ig állítólag több mint 3000 Amazon Go nyílhat meg, amivel az Egyesült Államok legnagyobb élelmiszerláncainak is feladnák a leckét. Hivatalosan ugyanakkor még nem erősítették meg az értesülést.

Az internetes kereskedelmi óriásnak jelenleg egy eladó- és pénztármentes boltja van Chicagóban és három Seattle-ben. A tervek szerint a következő helyszínek olyan nagyvárosok lesznek, mint New York vagy San Francisco.

Erős a konkurenciaharc

Az Amazon Go koncepcióban a vevő a boltba lépve egy leolvasónál azonosítja magát az okostelefonos applikáción keresztül. A vásárlás során minden, a bolt polcairól levett – és nem visszahelyezett – termék automatikusan felkerül az appban követhető vásárlási listára. A boltból hagyományos fizetés nélkül ki lehet sétálni, és a digitális számla a mindenhol elhelyezett kamerák, szenzorok és az arcfelismerő technológia adatai alapján a felhasználó Amazon-fiókjába érkezik.

A már egyre kevésbé csak kísérleti koncepcióként működő bolt édességeket, hűtött üdítőket, előre elkészített ételeket, valamint sört és bort árul. Az agresszív (és költséges) terjeszkedés olyan üzletláncoknak teremt konkurenciát, mint például a 7-Eleven, a Subway vagy a Panera Bread.

A fiatal, éhes irodistákra számítanak

Jeff Bezos Amazon-vezér szerint a vállalat számára a legnagyobb lehetőséget a nagyvárosok nyüzsgő ebédideje jelentheti. A cégnek mindössze azt kell megtalálnia, milyen típusú üzletben vásárolnak az éhes tömegek a legszívesebben. Jelenleg két egységük is elsősorban a könnyen „kosárba dobható” ételeket kínálja: salátákat, szendvicseket és snacket. A másik kettő – köztük az első pénztármentes üzlet – ezeken kívül zöldségeket is árul.

Költséges koncepció

A terjeszkedést természetesen limitálhatja az új helyszínek magas nyitási költsége. Az első, Seattle belvárosában nyitott üzletnek csak a technikai berendezése bő egymillió dollárt emésztett fel. Csökkenthetné a költségeket, ha az élelmiszerboltok mindössze elvitelre kínálnának elkészített ételeket, mivel így kevesebb szenzorra és kamerára lenne szükség. Ezek amúgy is nagyobb haszonkulccsal forgalmazhatók, mint a zöldségek, így hamarabb megtérülhetne a befektetés. Az Amazon Go boltok működtetését olcsóbbá teheti az is, ha a majdani, egymáshoz közel nyíló egységeket közös konyha szolgálja ki.

A cég elrugaszkodása az e-kereskedelemtől és terjeszkedési tervei egyébként máris lejjebb nyomták a hasonló élelmiszereket kínáló vállalkozások árait. Az egyre többféle üzletág felé nyitó vállalat vezetője nemrég úgy nyilatkozott, hogy a „valós” boltok nyitásának csak akkor látják értelmet, ha mást – újabbat – tudnak kínálni, mint a konkurensek. Akár még azon az áron is, hogy rövid távon veszteséget termelnek a befektetéssel. Ezzel az Amazon Go nem lenne egyedül, a cég gyorsan bővülő és nyereséges felhő üzletága például évekig nem hozott pénzt a konyhára.