Sofőr nélküli teherautókban látja a jövőt a Walmart

Kapcsolódó cikkek

Sofőr nélküli teherautókban látja a jövőt a Walmart

Sofőr nélküli teherautókban látja a jövőt a Walmart

kereskedelem

3 perc

Az amerikai kereskedelmi óriás új járművei biztonsági sofőr nélkül teszik meg az Arkansas állam egyik disztribúciós központja és egy hét mérfölddel távolabbi üzlet közötti utat.

A feladathoz használt két tehergépkocsit az autonóm járművekkel foglalkozó startup, a Gatik biztosítja. Az online rendelések elosztását végző centrumból a szállítmány a gigacég Bentonville-i központjához közeli üzletbe érkezik.

A világszerte tízezernél több kereskedelmi egységgel rendelkező lánc célja, hogy az internetes rendelések teljesítése a teljes mértékben autonóm szállítás révén gyorsabban és megbízhatóbban teljesüljön, áll a témával kapcsolatos jelentésükben.

A program 2020 decemberében kezdődött, miután a két cég megkapta az illetékes szervezet jóváhagyását. Augusztusra a naponta több szállítmányt is teljesítő járművek már biztonsági sofőr nélkül közlekedtek.

Az erről szóló novemberi bejelentés időszerűségét az Egyesült Államokra, illetve a világra jellemző sofőrhiány is alátámasztja. A szállításban használt robotok és az automatizáció ugyanakkor számos területen segíthetnek a munkaerőhiánnyal küzdő cégeknek, hogy kielégítsék az egyre növekvő fogyasztói igényeket.

Globális sofőrhiány lépett fel

A kormány mögött ülő szakemberekből évek óta nincs elég, a világjárvány miatti online rendelési boom pedig ezt még fel is erősítette. Az USA-ban például már most is 80 ezren hiányoznak az iparágból, a szám pedig a nyugdíjba menők miatt még nőni is fog, emeli ki az amerikai kamionos szövetség.

A probléma részét képezi, hogy nehéz megtartani a pályaelhagyókat, akik a magasabb fizetés és a jobb munkakörülmények reményében távoznak máshová. 

Az Egyesült Királyságban a régóta jelenlevő munkaerőhiányt a Brexit erősítette fel, a rosszul fizető és nehéz körülmények között végzett munkát eddig ugyanis hagyományosan más EU-országokból érkezők végezték.

A munkaerőhiányra nincs gyors megoldás, ezért is fordultak egyes szupermarketek a robotizálás és automatizálás felé. A pandémia alatt ezek az áruházak igyekeztek kielégíteni az online rendelések kiszállítása iránt hirtelen megnövekvő igényt.

Az alacsony haszonkulccsal operáló boltok esetében azonban a rendelések célba juttatása komoly költség lehet, ráadásul a szektorban a fizetések rekordmagasságba szöktek – a robotok a jövőben viszont valamelyest csökkenthetik a szükséges munkaerőt.

Egyre többen kísérleteznek az önvezetéssel

A brit online kereskedő Ocado októberben arról számolt be, hogy csaknem 14 millió dollárt tervez a Wayve autonóm technológiájába fektetni, amelyet a szállítást végző járműveihez használna. A technológiát kiterjesztenék az Egyesült Államokra is.

A szintén szigetországi központú Asada szupermarketlánc 2022-ben kezd bele egy 12 hónapig tartó londoni tesztelésbe ugyanezzel a fejlesztéssel.

Az amerikai Albertsons márciusban indította el a távolról irányítható kiskocsik kipróbálását, ezek majdnem 55 kilogramm árut is képesek eljuttatni az észak-karolinai vevők ajtajáig.

Sokan már a járvány előtt elkezdtek a házhozszállításba fektetni. A Kroger 2018 óta működik együtt a Nuro-val. A robotikai startuppal közösen különböző városokban, például Cincinnatiban és Houstonban indították el a rendeléseket sofőr nélkül teljesítő szolgáltatást.

A professzionális szolgáltató robotokra fordított összeg tavaly világszinten 12 százalékkal nőtt, és elérte a 6,7 milliárd dollárt. A költés nagy része az áru fogyasztókhoz való eljuttatásának végső szakaszára és a raktári robotokra koncentrálódott, számolt be róla nemrég a Nemzetközi Robotikai Szövetség.

Forrás: