Érzelmek Internete: sebezhetőség a robotok korában

Érzelmek Internete: sebezhetőség a robotok korában

Érzelmek Internete: sebezhetőség a robotok korában

kereskedelem

2 perc

A manipuláció nem ismeretlen az emberek közötti kommunikációban és az értékesítésben sem. Vajon mi lesz akkor, ha a gépek is képesek lesznek az érzelmek olvasására, és marketingcélokra használják fel az így szerzett tudást?

A Dolgok Internete kifejezés ma már egyre kevésbé számít újdonságnak: lényege, hogy a saját IP-címnek köszönhetően minden tárgy egyedileg azonosítható lesz majd. Az azonos szabványoknak köszönhetően pedig a különböző rendszerek is képesek egymással kommunikálni, ami lehetővé teszi az adatok részletes gyűjtését és elemzését is.

Személyre szabott reklámok a reptereken

Az már más kérdés, hogy a felhasználók mennyire kontrollálhatják majd a saját adataikat. Az online böngészés során hozott rengeteg döntés mind felhasználható marketingcélokra, amelyben a manipulatív és vásárlásösztönző elemek is felbukkannak: ha például az internetező keresési adataiból kiderül, hogy nemrég ért véget a párkapcsolata, akkor tudhatja, hogy azért ajánlja neki a Netflix a romantikus drámákat, mert ebben az időszakban nagyobb valószínűséggel kattint ezekre a filmekre. 

Rámennek az érzelmekre

A közeljövőben egyre több olyan – arc- és hangfelismerésre képes, biometrikus szenzorokkal ellátott – készülék jelenhet meg, melynek célja az érzelmek elemzése és befolyásolása. Ezek a funkciók a korábbi eszközök esetén is megjelenhetnek különféle frissítések formájában.

Jó példa erre az Apple, mely nemrég vásárolta fel az Emotient céget. Ők olyan mesterséges intelligencia kifejlesztésén dolgoznak, amely megfelelően tud reagálni az emberi érzelem kifejezéseire. A jövőben a felhasználónak nem kell majd minden esetben szavakkal utasítania SIRI-t: az okostelefonos asszisztens felismeri a szomorú arckifejezést, és letölti az ehhez legjobban passzoló dalokat.

Az a kérdés is egyre időszerűbb, hogy vajon mikor jön el az az idő, amikor a gépek jobban fogják ismerni az embereket, mint ők saját magukat. Egyes meghatározások szerint az érzelmi intelligencia nyújtotta előnyök az autonóm eszközökre nem vonatkoznak, mivel azok nem „élnek át” valódi érzelmeket, hanem azért alkották őket, hogy az emberi rezdüléseket felismerve empátiát keltsenek, és ezzel pozitív választ váltsanak ki az illetőből. Márpedig a hirdetőknek is ez a célja, hogy erőteljes ösztönzéssel rávegyék a célszemélyt a vásárlásra.

Az már más téma, hogy milyen mélységű érzelmi életet fognak élni az emberek, hogyha a gépek sokkal kevesebb jel alapján is mindent megcsinálnak majd helyettük. Másik oldalon viszont az érzelmi folyamatok mérésének pozitív hatásai is lehetnek, hiszen az emberek így sok mindennel szembesülhetnek, egymás érzelmi reakciójának megértése révén pedig akár az életük is könnyebbé válhat. A cikket hamarosan folytatjuk. 

Forrás: Mashable