Japán robotok takaríthatnák meg a havas utakat
Japán robotok takaríthatnák meg a havas utakat
2015. január 28.
A fogcsikorgató téli fagyok idején egy bájos japán robot, a Yuki Taro is segíthetne a hótorlaszok eltakarításában.
A hatalmas szemekkel ellátott, sárga és leginkább a Pikachu elnevezésű mesehősre hasonlító masinát GPS-alapú nyomkövetővel látták el, ezáltal könnyedén be tudja azonosítani, hogy hol van épp a legnagyobb szükség a beavatkozásra. A fejlesztők állítása szerint a mechanikus gépezet akár három méter magas hóhegyek elkotrására is alkalmas, tehát például kifejezetten hasznosnak bizonyulna a kőkemény észak-amerikai havazások beköszöntével.
Olvasna még hasonló fejlesztésekről? Így kerülje el a behavazott utakat >>De először nézzük meg, hogy honnan indult el Yuki Taro fejlesztése. A szerkezet pontosan tíz évvel ezelőtt mutatkozott be az Aichi-ban megtartott kiállításon, de egyelőre pusztán a termék prototípusa készült el.
Sajnos az intelligens hókotró sosem került kereskedelmi forgalomba, ugyanis a kivitelezése túlságosan drágának bizonyult. A gépezet kialakításához az adta az apropót, hogy a 2005-ös expo szervezői különdíjat hirdettek meg az új generációs robotok gyakorlati alkalmazására, és a győztes pályaműveket a kiállításon is megcsodálhatták a látogatók.
A Hokkaidóban található Regionális Fejlesztési Ügynökség az új erőforrásokat és ipari technológiákat kutató szövetséggel (NEDO), illetve a Yamaga Egyetem mérnöki tanszékével karöltve alkotta meg a mechanikus eszközt. Az okosgép nem csupán a japán hóhelyzet enyhítésében segíthetne, hanem kitűnő példa az iparág, az akadémia és a kormányzat együttműködésére.
A Yuki Taro teljesen automatikusan működik, a beépített GPS-alapú szenzorok révén pedig csak azokon a szakaszokon lapátolja el a havat, amelyeket már előre beprogramoztak. A robotot egy DC48 wattos akkumulátor hozza működésbe, és a körülbelül 400 kilogramm súlyú berendezés percenként ötméteres sebességgel képes haladni. A gép egyszerre mintegy egyméteres szélességben takarítja el a havat az utakon, vagyis pillanatok alatt megtisztíthatja a betemetett pályaszakaszokat.
Növekszik az ipari robotok iránti kereslet >>A Yuki Taro viszont sajnálatos módon azonnal a 2005-ös Aichi Expót követően „nyugdíjba vonult”, egyetlen gyártó se vállalta azon feladatot, hogy a prototípus alapján elkészítse a piacképes változatot.
A szkeptikus befektetőket még az sem győzte meg, hogy a fejlesztés 2006-ban formatervezési díjat is elnyert. Talán a túlzottan bonyolultnak tűnő kivitelezés ítélte kezdettől fogva kudarcra a tervet – a gép ugyanis sokkal inkább hasonlít a NASA Curiosity elnevezésű Mars-járójához, mint egy csúcskategóriás technológiával ellátott hókotróhoz.
Az első összesítések alapján súlyos pénzösszegekbe került volna a Yuki Taro piacra dobása. Ennek egyik legfőbb oka, hogy a készülék másodpercenként 30 kép elkészítésére alkalmas VGA-kamerával és akadályfelismerő szoftverrel, illetve lézerrel és ultrahangos szenzorokkal lett ellátva a 400 watt teljesítményű akkumulátor mellett, ezen technológiák pedig nem számítottak éppen olcsónak.
A tíz évvel ezelőtti becslések alapján nagyjából 1 millió jenbe (vagyis mintegy 2,5 millió forintba) került volna a robot kiskereskedelmi forgalomba hozatala. Ez pedig már vetekszik az intelligens megoldásokkal felszerelt okosautók árával, amire az átlagos fogyasztó még mindig sokkal szívesebben áldoz pénzt, mint egy innovatív hókotróra.
Forrás: Inventor Spot