Hamarosan légitaxival is elkerülhetők lesznek a dugók

Kapcsolódó cikkek

Hamarosan légitaxival is elkerülhetők lesznek a dugók

Hamarosan légitaxival is elkerülhetők lesznek a városi dugók

gyártás

2 perc

Néhány éven belül az „égi közlekedés” hozhat megoldást a túlzsúfolt városi közlekedés problémáira. A Boston Consulting Group előrejelzése szerint 2030-ban az emberek mintegy egymilliárd repülőutat fognak megtenni pilóta nélküli légitaxikban, miután a megosztó szolgáltatások a föld feletti fix útvonalakon is megjelennek.

A Bosch egy olyan modern érzékelőtechnológián dolgozik, mellyel ezek a repülések nagyon biztonságosak és kényelmesek lehetnek. „Az első légitaxik várhatóan legkésőbb 2023-tól indulhatnak el a nagyobb városokban. Vállalatunk vezető szerepet szeretne vállalni ennek a jövőbeni piacnak az alakításában” – nyilatkozta Harald Kröger, a gépjármű-elektronika divízió elnöke.

A hagyományos repülőgép-technológia túl drága, illetve túl nehéz és nagyméretű az autonóm légitaxikban való alkalmazáshoz. A német konszern szerint ezt ki lehetne küszöbölni az automatizált vezetésben, illetve az ESP csúszásgátló rendszerben használt modern érzékelőkkel. Egy mérnökcsapat ezért több tucat érzékelő kombinálásával egy univerzális vezérlőegységet alkotott meg.

Autóiparból a légiiparba

Az univerzális vezérlőegységet úgy tervezték meg, hogy a repülő taxik pozíciója mindig meghatározható legyen, és így nagy pontossággal és biztonságosan lehessen őket vezérelni. A Bosch szenzordoboza úgynevezett MEMS (mikroelektro-mechanikus) érzékelőkkel rendelkezik, amelyeket a vállalat több mint 25 éve fejlesztett a gépkocsikhoz. Ezek az érzékelők adatot szolgáltatnak a vezérlőegységnek arról, hogy a jármű épp fékez vagy gyorsít-e, illetve megadják a haladási irányát.

A szenzordoboz olyan gyorsításérzékelőkkel van ellátva, amelyek mérik a jármű mozgását. A beépített legyezési sebesség érzékelők mutatják a repülő állásszögét, a mágneses mező érzékelői pedig az irányszöget monitorozzák.

A megoldásba nyomásérzékelők is tartoznak, melyek a légnyomás-adatok felhasználásával meghatározzák a magasságot, a dinamikus nyomásértékek mérésével pedig a jármű sebességét.

A légi szektor jelenlegi – több tízezer vagy akár százezer euró értékű – érzékelőrendszereivel ellentétben a Bosch ezen költségek töredékéből meg tudja valósítani a megoldást. A vállalat ugyanis olyan érzékelőket alkalmaz, melyeket a gyártásban már tesztelt, kifejlesztett és sok éve gyárt is a járműipar számára.

Megosztott mobilitás a levegőben

Az elektromos légitaxik piaca várhatóan jelentősen növekedik az elkövetkező években: 2020-ra már terveznek ilyen repülőutakat például Dubajban, Los Angelesben, Dallasban és Szingapúrban.

A szakértők szerint a kereskedelmi üzem 2023-ban indulhat. A kezdeti időszakban valószínűleg pilóták is lesznek a fedélzeten, és várhatóan 2025-től repülhetnek autonóm üzemmódban a könnyű légijárművek a nagyobb városokban, amelyeket földi személyzet irányíthat majd.

A Roland Berger német tanácsadó cég azt vetíti előre, hogy addigra mintegy 3000 légitaxi fog üzemelni világszerte. A futurisztikus járművek száma 2030-ra 12 ezerre nőhet, 2050-re pedig megközelítheti 100 ezret.

Az amerikai Morgan Stanley becslése szerint a légitaxik piaca 2040-re akár az 1,35 billió eurót (1,5 billió amerikai dollárt) is elérheti, az Egyesült Államok és Délkelet-Ázsia piacairól kilépve megjelenhet Németország nagy- és közepes méretű városaiban is.