A válságállóságot növeli a mesterséges intelligencia

A válságállóságot növeli a mesterséges intelligencia

A válságállóságot növeli a mesterséges intelligencia

big data

3 perc

A hazai vállalatok csaknem negyede tekinthető érett mesterséges intelligencia felhasználónak a Microsoft felmérése szerint.

A technológiát érett szinten használók kétharmada szerint már rövid távon jelentős előnyük származik az MI-megoldásokból, míg dolgozóik szerint értékesebb munkalehetőséget kínál nekik ez a terület.

Azok a cégek vészelik át a legkönnyebben a járványhelyzet okozta gazdasági megrázkódtatást, amelyek egy időben vezetik be a mesterséges intelligenciára épülő új technológiákat, és gondoskodnak arról, hogy munkavállalóik a használatukhoz szükséges képességeket és tudást is megszerezzék.

Erre lehet következtetni abból a kutatásból, amelyet a Microsoft húsz ország mintegy 12 000 munkavállalójának és vezetőjének megkérdezésével készített a 250 főnél több embert foglalkoztató társaságok körében. Magyarországon több mint 630 megkérdezett vett részt a felmérésben.

A nagyok már léptek

A nagyvállalatok 90 százaléka vagy már képzi a munkavállalóit a mesterséges intelligencia technológiákra, vagy pedig tervezi ezt. Míg a világon százból 93 vállalat tartozik ebbe a körbe, addig Magyarországon százból 91. Mást mutat a kép, ha azt vetjük össze, hány munkáltatónál van folyamatban vagy tervben az ilyen program.

Míg a világ átlagában vagy éppen Németországban minden második nagyvállalatnál már futnak ezek a képzések, addig Magyarországon a 30 százaléknál vannak folyamatban a tréningek, és hatvan százalék tervezi a beindításukat.

Azoknál a cégeknél, amelyeknél már korábban bevezették a mesterséges intelligenciát, azaz a technológia bevezetésében előrehaladottnak számítanak, elmondható, hogy az összes vizsgált ország átlagában a dolgozók 65 százaléka már részesült valamilyen MI-képzésben. Magyarországon a dolgozók csaknem felére (49%) igaz ez. Ha az összes megkérdezettnél nézzük, hogy a munkavállalók mekkora része szerezte meg az MI-hez szükséges tudást, világszinten 38 százalékot mutatnak a felmérés adatai, Magyarországon pedig 25 százalékot.

Értékesebb és érdekesebb lesz a munka

Az ilyen típusú képzéseken már elvégzett hazai munkavállalók 48%-a szerint érdekesebb és nagyobb hozzáadott értéket jelentő munkához segítette őket ez a tudás – a globális adat 38%. A megkérdezett magyarok 22 százaléka mondta azt, hogy több örömöt adnak számára azok a feladatok, amelyeket ennek a tudásnak a birtokában végeznek – a globális adat ennél 40%.

A kutatás szerint az MI-tudás birtokában magasabb pozíciót, nagyobb fizetést lehet elérni, és a dolgozók hosszú távú jövőjüket is optimistábban látják, mint ilyen képességek nélkül.

Magyarországon valamivel a világátlagot meghaladó, megközelítőleg 25 százalékos a magukat érett MI-felhasználóként jellemző vállalatok aránya. Az érett cégeknél az MI áthatja a mindennapi munkát, a munkafolyamatok, a szolgáltatások és termékek integráns részét képezi. Vezetőik kétharmada szerint növekedett a működésük hatékonysága és a vevőik elégedettsége. Ehhez képest érdekes, hogy a bevezetésnél még nem járó vezetők várakozásai nem olyan pozitívak.

A dinamikusan fejlődő cégeknél a képzés és technológiaváltás kéz a kézben halad. A felmérés szerint a képzés olyannyira fontossá vált az alkalmazottak szemében, hogy csaknem felük – Magyarországon és világszerte egyaránt – akár a munkahelyváltást is megfontolná, amennyiben a munkaadójuk nem hajlandó ebbe befektetni.

A kutatás megállapította, hogy az MI bevezetésében élenjáró szervezetek arra törekednek, hogy a munkavállalóik még inkább a magas hozzáadott értéket képviselő, a tehetségüket felszínre hozó feladataikra koncentrálhassanak – épp ebben dolgozik a kezük alá a mesterséges intelligencia. Ezért a képzéseik az adatelemzéstől, a kritikai gondolkodáson át a kommunikációig és a kreativitás fejlesztéséig terjednek.