Önvezető ingajáratok: itt tartanak a jövő járművei

Önvezető ingajáratok: itt tartanak a jövő járművei

Önvezető ingajáratok: itt tartanak a jövő járművei

autó

3 perc

Egyre több cég lát fantáziát a telephelyein vagy a szolgáltatási területén a sofőr nélküli minibuszokban.

A méreteikben leginkább kisebb személyautókra vagy mikrobuszokra hasonlító autonóm járművek a világ egyre több pontján bukkannak fel, bár még évekbe telhet, mire nagy számban megjelennek a közutakon is. Egyelőre az önvezető ingajáratokat meghatározott területen belül csomagok vagy kis létszámú utasok szállítására használják.

A szolgáltatás gyakori használói a járvány előtti időkben a repülőterek voltak, hiszen ezek az ingajáratok kifejezetten alkalmasak az utasok szállítására a terminálok és gépek között. Erre a légikikötők korábban vasútszerű, bár szintén sofőr nélküli járműveket kínáltak az utazóknak, ezek azonban lényegesen nagyobb infrastrukturális beruházást igényeltek.

A jellemzően repterek, golfpályák, nagy területen zajló vásárok által használt autonóm járatok rendszerint üzemeltetőjük saját területén működnek, és nem hajtanak rá a közutakra, így általában lényegesen kevesebb szabályt kell figyelembe venniük. Emellett sok országban a kormány és a helyi hatóságok igyekeznek felgyorsítani az autonóm közlekedést támogató szabályozási környezet megteremtését, nemcsak a tesztelés, hanem a valós működés céljából is.

Ennek egyik fő oka, hogy a megoldás alacsonyabb költséggel biztosíthatja a viszonylag távoli, elzárt területekre való eljutás lehetőségét. Az autonóm shuttle-buszok lehetővé teszik, hogy a városoktól távol élők bejuthassanak a nagyobb településekre, méghozzá alacsonyabb költségen, mint a sofőr vezette járművek esetében.

A Robotics and Automation News az önvezető közlekedési technológia legaktívabb cégeit gyűjtötte össze, íme, a top 25-ös lista élmezőnyének startup cégei.

Nuro

A San Franciscó-i székhelyű társaság a koronavírus-járvány miatt elrendelt lezárások ellenére nagy forgalmat bonyolít le. Sőt, az autonóm áruszállító járműveiket a pandémia elleni harcban is bevetették. A mini járgányok gyógyszereket és más szükséges eszközöket szállítottak a kórházaknak, orvosi központoknak és a CVS patikaláncnak.

Még a vírushelyzet előtt leszerződtek a Kroger élelmiszerlánccal és a Domino pizzacéggel is. A több mint 250 embert alkalmazó, két volt Google-mérnök által alapított startup eddig mintegy 1 milliárd dollárt gyűjtött össze, írta a Crunchbase.

A Nuro még februárban, az első sofőr nélküli szolgáltatóként felmentést kapott az Egyesült Államok közlekedési hatóságától a korlátozások alól amiatt, hogy a járművek nem személyeket, hanem árut szállítanak, így az R2 robotok már közutakon is közlekedhetnek.

Udelv

A szintén kaliforniai cég legjelentősebb szerződött partnerei között megtalálható a Walmart, a világ egyik legnagyobb élelmiszerlánca, de járműveit használja áruszállításra a Baidu, a „kínai Google” is.

A Topio Networks adatai szerint a vállalkozás mindössze 50 alkalmazottal működik, és eddig 1,35 millió dolláros befektetéshez jutott, bár ez a két óriáscéggel való közös munka révén valószínűleg hamar nőni fog.

Az Udelv önvezető szállító járművei vagy ADV-k (autonomous delivery vehicles) mintegy 363 kilogramm tömegű árut is képesek szállítani, az általuk működés közben gyűjtött adatok segítségével pedig folyamatosan optimalizálják a logisztikai útvonalakat.

Local Motors

A Local Motors Olli-nak nevezett önjáró kisbuszát, az előző kettővel ellentétben, kifejezetten emberek szállítására tervezték. A cég az IBM-mel társulva fejlesztette ki a 12 személyes mikrobuszt, melyben helyet kapott a számítógépes cég Watson név alatt futó mesterséges intelligenciája.

A Local Motors nagy partnerei között találhatók a Chicagóban kétévente megrendezésre kerülő International Manufacturing Technology Show szervezői is. Ennek alkalmából a legutóbbi eseményen a résztvevők ingyen utazhattak az Ollival.

A szintén amerikai vállalkozás eddig összesen mintegy 250 ezer dollárnyi befektetői tőkéből gazdálkodhat a Crunchbase szerint.