Önjáró taxik: ilyen lehetne a sofőr nélküli város

Önjáró taxik: ilyen lehetne a sofőr nélküli város

Önjáró taxik: ilyen lehetne a sofőr nélküli város

autó

2 perc

Talán még nincsenek elérhető közelségben azok a városok, ahol a személyautókat önvezető taxik váltják le, de azért annyira messze sincsenek, hogy ne lenne érdemes elgondolkodni rajtuk.

Még jobb a helyzet abban az esetben, ha valaki más gondolkodik el helyettünk a nem túl távoli jövőn; ahogy ezt a legújabb, a „taxibotok” uralta világról szóló felmérésében megtette az International Transport Forum (ITF) szakértője.

Készen állnak a városok a robotautókra?

Luis Martínez és kollégái utakról begyűjtött adatokat használtak fel, hogy modellezni tudják, milyen lenne az élet Lisszabonban, ha az autonóm járművek vennék át a főszerepet a közlekedésben.

A portugál fővárosban megközelítőleg félmillióan, míg a vonzáskörzetében csaknem 2,8 millióan élnek, ezáltal Lisszabon tipikus példája egy közepes méretű metropolisznak. Érdemes hozzátenni, hogy ezer emberből „mindössze” 217 rendelkezik saját autóval, ami globális szinten elmarad az átlagtól.

Kisebb forgalom az utakon

Jelenleg egy átlagos hétköznapon körülbelül 203 ezer jármű rója a város útjait. Ha egy olyan forgatókönyv valósulna meg, amelyben a taxibotokat a tömegközlekedés is kiegészíti, akkor kiderül, hogy csupán 21 120 személygépkocsira lenne szükség (azt nem tudjuk, hogy ezt mi alapján számította ki ennyire pontosan az ITF).

A tanulmány szerint minden olyan autó, amelyet önjáró taxivá alakítanak át, kilenc másikat helyettesíthetne.Elviselhetőbb csúcsidőszak

Lisszabonban a csúcsidőben átlagosan 60 ezer jármű közlekedik. Ha az autonóm taxikat egy magas kapacitású tömegközlekedési hálózattal kombináljuk, akkor még ilyenkor is csak 21 ezer autóra lenne szükség; ez pedig a jelenlegi járműparknak a 35 százaléka.

Csökken a várakozási és utazási idő

Azoknak, akik rendszeresen ingáznak, most körülbelül 26 percet kell várni egy vonatra. A taxibotok világában ez a várakozási időszak drasztikusan lerövidülne, kevesebb, mint négy percre, függetlenül attól, hogy a vasúthálózat megmarad-e, vagy sem. Eközben az átlagos utazási idő a jelenlegi 18 percről negyed órára csökkenne.

Az összeállítást hamarosan folytatjuk.

Forrás: CityLab.com