Hollandia vezeti az e-mobilitás versenyét

Kapcsolódó cikkek

Hollandia vezeti az e-mobilitás versenyét

Hollandia vezeti az e-mobilitás versenyét

autó

3 perc

Európa még mindig komoly lemaradásban van Ázsiához képest, de Hollandiának sikerült beelőznie a korábbi élenjáró Kínát – derül ki a Roland Berger autóipari tanulmányából.

Hogyan hódíthatják meg a hazai utakat az e-autók?

A piackutató összeállításának az értékelési szempontjai közé tartoznak a közösségi mobilitás, az autonóm vezetés, a digitalizáció, az e-mobilitás, és mindenekfelett a szabályozási-keret és az infrastruktúra megléte, amely lehetővé teszi az ilyesfajta innovációk létrejöttét. Ezeken a területeken Hollandia vezeti a sort, Németország csak a középmezőnyben található a maga ötödik helyével, míg az Egyesült Államok a tizedik a rangsorban. 

Főbb változások

A hasonló témában készített, év elején publikált első tanulmányhoz képest a legfőbb változás a fogyasztói érdeklődésben, a technológiában és a szabályozásban történt. Az iparági aktivitás mellett az előbb említett három kategóriában is az ázsiai országok – Kína, Szingapúr és Dél-Korea – állnak az élen. 

Szingapúr például csökkentette az autonóm vezetés bürokratikus korlátait és tesztjelleggel bevezette az önvezető turistabuszokat, illetve a vezető nélküli teherautókat. Ha ezek a próbálkozások sikerrel járnak, akkor a városállam komoly lépést tehet az innovatív forgalom-koncepció felé. Ezzel szemben Németországban még mindig a dízelbotrány káros hatásainak csökkentésével vannak elfoglalva.

Mindazonáltal a kutatás kimutatta, hogy a felhasználók nyitottak a változásra: a válaszadók 45%-a világszerte érdeklődését fejezte ki az autonóm vezetéssel kapcsolatban. 

Az elektromos autók még mindig túl drágák

Az autóvezetők alapvetően nyitottak az új e-mobilitási fejlesztésekkel szemben. Az összes válaszadó 35%-a tartja elképzelhetőnek, hogy elektromos autót vásároljon magának, de Ázsiában az arány elérte az 50%-ot, egyes ázsiai országokra lebontva pedig akár a kétharmadot is.

A nyugat-európai országok esetében ez az arány 30%, az Egyesült Államokban pedig alig 15%. „Ezek a változó preferenciák szintén megmutatkoznak az értékesítési adatokban” – elemezte a helyzetet Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. A szakértő ugyanakkor hozzátette: „a hibrid és elektromos autók eladási számai 2017 első felében kétszer olyan magasak voltak Ázsiában, mint Nyugat-Európában, és két és félszer olyan magasak, mint az Egyesült Államokban”.

Ugyanakkor egy dologban az összes országban egyetértenek a fogyasztók: az elektromos autók még mindig túl drágák. A második legerősebb érv az e-járművekkel szemben a kezdetleges töltési infrastruktúra. A nyugat-európai országok közül egyedül Hollandiában tűnik elfogadhatónak a helyzet, így nem meglepő, hogy ez lökést ad az e-autók terjedésének.

A törvényhozásnak is támogatnia kellene az önvezető koncepciót

Kína vezető pozícióban van az e-mobilitás és a közösségi autózás területén, így az összetett rangsorban is a második helyen végzett, emellett még további jelentős fejlesztési potenciállal rendelkezik. Schannen Frigyes szerint az e-mobilitásban szerzett vezető szerepe mellett, Kínának minden esélye megvan arra, hogy az autonóm vezetés területén is piacvezetővé váljon. 

Európa még mindig le van maradva. Bár már vannak önvezető autókra vonatkozó iránymutatások, arról továbbra sincsenek hírek, hogy az egyes típusok mikor lesznek jóváhagyva. “Ha Európa nem akar lemaradni, akkor a törvényhozásnak minél előbb támogatnia kell az új közlekedési koncepciót és az innovatív mobilitási megoldásokat, csak így lehet képes növekedni és fejlődni a piac” – tette hozzá a szakértő.