Hogyan lehetne megszüntetni a forgalmi dugókat?

Hogyan lehetne megszüntetni a forgalmi dugókat?

Hogyan lehetne megszüntetni a forgalmi dugókat?

autó

3 perc

Sok szó esik arról, hogy a baleseti statisztikákra milyen kedvező hatásai lehetnek majd az önvezető járműveknek, de arra is érdemes kitérni, hogy milyen emberi viselkedések okoznak forgalmi dugókat, és hogy ezeken hogyan lehetne változtatni.

CGP Grey amerikai vlogger Youtube-csatornáján, a legutóbbi videójában a közlekedés tipikus problémáit és azok lehetséges megoldását vette sorra.

Miért áll mindenki?

Amikor valaki dugóban vesztegel, megpróbálja kitalálni, hogy mi lehet előtte, ami megállásra kényszerítette a kocsisort: felmerülhet benne, hogy baleset történt, vagy építkezés, útépítés miatt lezártak egy sávot. Ám mire megindul a forgalom, azt veszi észre, hogy nem volt semmilyen látható akadály, de akkor mégis miért állt meg mindenki?

Sokszor feleslegesen ül dugóban a magyar autós

Hasonló a helyzet a piros lámpánál is, amikor zöld lesz a jelzés, akkor sem indulnak el egyszerre az autók. Az emberi reakcióidő miatt ugyanis a kocsik csak sorban egymás után tudnak elindulni, így könnyen előfordulhat, hogy még azelőtt újra pirosra vált a lámpa, mielőtt a sorban az utolsó ráléphetett volna a gázra.

Ha mindenki pontosan egyszerre gyorsulna fel, akkor szám szerint sokkal több jármű is áthaladhatna az adott kereszteződésen. Mi, emberek azonban nem vagyunk képesek erre, hiszen könnyen elvonhatja bármi a figyelmünket, vagy egyszerűen a már említett reakcióidő miatt késlekednénk.

Dugó az autópályán

Részben az ilyen fennakadások kiküszöbölésére jöttek létre az autópályák, ahol nincsenek kereszteződések, csak lehajtó és besoroló sávok, így az azon haladóknak nem kell megállniuk.

Könnyen előfordul azonban olyan helyzet, amikor valaki mégis fékezésre kényszerül: tegyük fel, hogy az egyik sofőr észrevesz egy állatot, amint az épp átkel az úton. Lelassít, és elengedi. A mögötte jövő lelassít, az az után jövő is, és így tovább. Ezek az autók utána újra elindulnak, de már a piros lámpáknál is megfigyelhető késleltetett ütemben. Így pedig létrejön egy láthatatlan útakadály, mely szépen lassan hátrafelé terjed a kocsisorban.

A reakcióidőktől és a követési távtól függően ez az úgynevezett „fantom piros lámpa” hamar megszűnhet, de esetenként akár több száz méteres sorrá is növekedhet. Ráadásul nem feltétlenül kell egy állatnak áthaladnia az úton, elég, ha valaki hirtelen sávot vált, cikázva halad, ezzel pedig hirtelen megállásra kényszeríti a mögötte haladókat, akik idővel feltorlódnak.

Robotikus megoldás

Mi lehet mégis a megoldás? Az egyik javaslat, hogy minél egyenletesebb követési távolságot kellene tartaniuk a sofőröknek, így kevésbé alakulnának ki láthatatlan akadályok.

Azonban a történelem során már sokszor bebizonyosodott, hogy az emberi viselkedés megváltozására nem lehet számítani. A tényleges megoldást az olyan önvezető rendszerek jelenthetnék, amelyek arra lennének programozva, hogy mindig ugyanakkora távolságot hagyjanak ki a járművek között.

Arról nem is beszélve, hogy a közlekedési lámpáknál fellépő problémák is megszűnhetnének: a vezető nélküli rendszerek már képesek úgy együtt gyorsulni, ahogy az emberek soha, hiszen az autók folyamatosan kommunikálnak egymással.

Így inthetünk búcsút a közlekedési lámpáknak

Egyes elképzelések szerint a jövő útjain a közlekedési lámparendszer is akár teljes egészében feleslegessé válna. A gépek közti kommunikáció ugyanis a kihelyezett lámpáknál sokkal részletesebb és pontosabb üzeneteket küldene a járműveknek, így azok kívülről nézve kaotikusan, belülről mégis teljesen biztonságosan cikázhatnának egymás között.