Önvezető autók: elképesztő összegeket fektetnek be a cégek
Elképesztő összegeket fektetnek az autógyártók az önvezető fejlesztésekbe
2019. május 10.
A Cruise Automation, vagyis a General Motors (GM) önvezető jármű részlege a héten jelentett be egy újabb, 1,15 milliárd dolláros befektetést. Ezzel már 19 milliárd dollárnál tartanak, már ami az autonóm gépkocsik fejlesztésére költött teljes összeget illeti.
A pénzt különböző intézményi befektetői csoportok „adták össze”, úgymint a T. Rowe Price Associates Inc., SoftBank Vision Fund, a Honda és maga a General Motors.
Ez már nem az első hatalmas tőkeinjekció a Cruise-nak. Körülbelül egy éve jelentettek be egy ennél is nagyobb, 2,25 milliárd dolláros beruházást a japán SoftBank Vision Fund részéről. A technológiai alap 2016-tól kezdve támogatja bőkezűen a GM Cruise projektjeit.
Pár hónappal később, októberben pedig a GM arról számolt be, hogy a Hondával közösen kezdenek önjáró gépkocsi tervezésébe. A japán autógyár 12 év alatt két milliárdot tervez invesztálni a közös üzletbe, beleértve egy 750 millió dolláros tőkeemelést.
A cég idén már a kormánykerék és vezető nélküli járműveik kereskedelmi célú használatát is tervezi. Nem titkolt céljuk, hogy felülkerekedjenek versenytársaikon a robotautók piacán. Természetesen nem árt igyekezniük, hiszen már a Ford is elindította saját projektjét, és a Google-féle Waymo is beindította önvezető taxiszolgáltatását Phoenixben – bár messze nem olyan volumenben, mint előzetesen tervezték.
A látványos sikerek ellenére az önvezető autózás útja igencsak göröngyös. Több összefogás és nagy összegű beruházás ellenére 2017 után a lendület megtört, és felerősödtek azok a kritikus hangok, miszerint a technológia csupán szemfényvesztés, és soha nem nőheti ki magát azzá, mint amit sokáig sejtetni engedett. Több baleset is jelzi, hogy még rengeteg fejlesztés vár a sofőr nélküli autókra és rendszereikre.
Ennek ellenére még mindig hatalmas összegek cserélnek gazdát. A már említett Cruise-SoftBank és Cruise-Honda üzletek mellett érdemes megemlíteni szintén tavalyról a Toyota és az Uber ügyletét. A japánok 500 milliót, míg az Uber egymilliárd dollárt fordított fejlesztésekre. Utóbbi esetben a Denso és a SoftBank is támogatta a beruházást – összegezte a The Verge portál.