Biztonság a jövő autójában

Kapcsolódó cikkek

Biztonság a jövő autójában

Biztonság a jövő autójában

autó

3 perc

A hálózatba kapcsolt járművek számának rohamos növekedésével együtt bővül az új digitális szolgáltatások iránti piaci igény és a fogyasztói kereslet is.

Becslések szerint 2020-ra már csaknem 250 millió ilyen jármű közlekedhet világszerte. A Bosch a hálózatba kapcsolt mobilitás jövőjének és az egyértelmű prognózisoknak megfelelően szolgáltatások egész sorával állt elő, amelyek várakozásaik szerint szavatolják a biztonságos és stresszmentes közlekedést. Ezek között található új kijelzőkezelési megoldás, járművek közötti kommunikációt (V2V) lehetővé tévő hálózati hardver vagy épp a hálózatba kapcsolt gépkocsik meghekkelését ellehetetlenítő fejlesztés.

A német konszern egy Cadillac Escalade műszaki alapjaira épült koncepcióautóban mutatta be új kijelző- és kijelzőkezelési megoldását. A sofőr és a járműve közötti „ember-gép-interfész” (HMI) öt darab, egymással összehangolt képernyővel teszi biztonságosabbá és még stresszmentesebbé az autózást. A cél, hogy az alapvető funkciók kezelése a lehető legkevésbé vonja el az autós figyelmét a forgalomról.

Az úgynevezett cockpit (fedélzeti) kamera és a hangfelismerő szoftver is azonosítja a vezetőt, automatikusan betöltve az ülésekre és a külső visszapillantó tükrökre vonatkozó személyes beállításait, illetve akár a kedvenc, személyre szabott zenei lejátszólistáját is. A sofőr hangvezérléssel vagy érintésbeli visszajelzéssel is szolgáló kezelőfelületről vezérelheti az infotainment és a navigációs rendszereket, valamint a légkondicionáló berendezést. Eközben tekintetét mindvégig az úton tarthatja, csökkentve ezzel a lehetséges közúti balesetek számát.

Kritikus helyzetekre Vehicle-to-X kommunikáció

A váratlan helyzetek közé tartozhat a bukkanót követő közlekedési torlódás vagy az úttest rosszul belátható szélén hirtelen feltűnő kocsi is. Ha a járművek kommunikálhatnak egymással és környezetükkel, akkor „kölcsönösen” figyelmeztethetik egymást a kritikus menethelyzetekre. Ezzel pedig akár életeket is meg lehet menteni.

A Connectivity Control Unit (CCU) formájában a konszern olyan hálózati hardvert fejlesztett ki, amely központi fedélzeti egységként szabályozza a jármű Vehicle-to-X (Vehicle-to-Everything, azaz a „jármű mindennel”) kommunikációját. Legyen éppen szó WLAN, LTE vagy DSRC-hálózatról, a Vehicle-to-X CCU-technika minden használatos kommunikációs szabványnak megfelel, és a világ minden részén alkalmazható.

Kiberbiztonság az okosautók számára

A hálózatba kapcsolt járműveknél elengedhetetlen az adatvédelem, amely a nem kívánatos külső behatolások ellen véd. A Bosch ezen a területen többlépcsős megközelítésre támaszkodik mind a hardver, mind a szoftver tekintetében, hogy a jövő egyre inkább hálózatba kapcsolt gépkocsijaiban is fenn tudja tartani a magas adatvédelmi szintet.

Ebben segít a társaság leányvállalatának, az Escryptnek a behatolásérzékelő és -megelőző rendszere (IDPS) is. A biztonsági szoftver segítségével például időben fel lehet ismerni és elemezni a hálózatba kapcsolt járművek elleni potenciális kibertámadásokat. Ennek megfelelően gyorsan és hatékonyan hajthatók végre a megfelelő ellenintézkedések akár egyes gépkocsik vagy akár teljes flották esetében egyaránt.