Az önvezető autóhoz gondolkodó abroncs dukál
Az önvezető autóhoz gondolkodó abroncs dukál
2018. július 25.
A sofőr nélküli vezetés fokozatosan formálhatja át a mobilitási kultúrát – egyre kevesebb múlik az emberen, egyre több a technológián.
A hibrid vagy elektromos meghajtás már nem újdonság, de ezzel együtt megváltozik az autó minden egyes alkotóelemének felépítése is. A gumiabroncs is fejlődik, átalakul mind kialakítását, mind funkcióját tekintve, szinte együtt „gondolkozik” az autóval.
Andreas Pürchel, a Hankook Tire Europe vezető fejlesztőmérnöke szerint izgalmas időket élünk, hiszen a jövő közlekedési kultúrája most születik, pontosabban most válik valóra mindaz, amit korábban megálmodtunk.
„Az önvezető autók gondolata már évtizedek óta foglalkoztatja a kutatókat, és a technológia fejlődésének hála lassan mindez elérhetővé válik. Már most is számos autómodell rendelkezik ’önvezető’ funkciókkal: parkolási asszisztenssel, sávtartó automatikával vagy automata pilótával. Nem is gondolnánk, de az intelligens gumiabroncs is elengedhetetlen része a jövő autójának” – összegezte a szakember.
Újgenerációs fejlesztések és szenzorok mindenhol
Az autók fejlődésével összhangban a gumiabroncsgyártók olyan intelligens termékeken dolgoznak, amelyek képesek interaktívan kommunikálni a gépjárművel – ilyen például a légnyomásmérő, amely jelzi a nyomáscsökkenést. Az újgenerációs termékek egyik legfőbb feladata az adatgyűjtés: IoT-eszközök, szenzorok, érzékelők vagy kamerák figyelik majd a terhelhetőséget, a kopást, az útviszonyokat és általában az abroncs állapotát.
Milyen tényezők számítanak igazán?
A fejlesztések nyomán az autógumik összetétele, külső és belső kialakítása mellett megváltozik a karbantartás módja is. A Hankook mérnöke szerint a jövőben a következő trendekre érdemes figyelni.
Összetétel – a jövő abroncsai szilárdabb keverékekből készülnek majd, hiszen védeniük kell a beépített érzékelőket és szenzorokat. Emellett stabilabb teljesítményt kell nyújtaniuk, főleg olyan helyzetekben, ahol az autó nem ismeri fel a veszélyt (például aquaplaning, vagyis vízen való felúszás).
Tervezés – kiemelt szemponttá válik az abroncsok tartóssága és kopásállóság, hiszen a jövőben az ABS (blokkolásgátló) és az EPS (elektromos szervokormány) rendszerek egyre kifinomultabbakká válnak. Az önvezető autóknál ugyanis kiemelten fontos a gyors reagálás és az érzékenyebb monitoring. Ezért az autógumik futófelületének is alkalmazkodnia kell a fejlesztett vezetéstechnikai rendszerekhez.
Kapcsolat – az abroncs és a jármű közötti kommunikáció, vagyis amíg az abroncsok érzékelőitől az információ eljut a fedélzeti számítógépig, majd a megfelelő részekig, komplex folyamattá válik. Így a különböző gyártóknak is szoros együttműködésben kell dolgozniuk. Biztosítani kell, hogy a vezeték nélküli technológia elég gyors, rövid kialakítású és energiatakarékos is legyen egyben.