Az okosautók piacán 2040-ben jön az igazi izgalom

Az okosautók piacán 2040-ben jön az igazi izgalom

Az okosautók piacán 2040-ben jön az igazi izgalom

autó

4 perc

Az autógyártó cégek szakaszosan vezetik majd be a piacra sofőr nélküli modelljeiket, 2040-re viszont az önmagukat vezető járművek teljesen kiszoríthatják a hagyományos kocsikat.

Azok a gyártók, amelyek sofőr nélküli autók tervezésén dolgoznak, egyöntetűen azt ígérik, hogy a világ sokkal jobb hely lesz, ha az irányítást a gépeknek adjuk át. A robot sofőrök megjelenésével egyrészt drasztikusan csökkenhet a közúti balesetek száma. Ha az autósnak nem kell a kezeit a kormánykeréken, a szemét pedig az úton tartania, akkor sokkal több ideje jut arra, hogy az autóban ülve dolgozzon, lazítson vagy beszélgessen az útitársaival. A szakértők azt vetítik előre, hogy a pilóta nélküli autók térhódításával párhuzamosan kevesebb lesz az olyan háztartás, ahol egyszerre több kocsi van, tehát a parkolóhelyek se lesznek túlzsúfoltak.

Ezt a véleményt osztják az amerikai autópályák biztonságáért felelős szervezet vezetői is. A technológiai fejlődés úttörőjének számító NTHSA közleménye úgy fogalmaz: az önmagukat vezető járművek teljesen új távlatot nyitnak az autóutak biztonságának javításában, emellett a környezetvédelmi előnyökről sem szabad megfeledkezni. A felügyelet arra számít, hogy az önjáró kocsik lehetőséget adnak arra, hogy az autósok mozgási szabadsága növekedjen, míg új munkahelyek és befektetési lehetőségek jönnek létre.  

Sofőr nélkül gurulnak a jövő céges autói >>Az autógyárak egyébként azzal számolnak, hogy a pilóta nélküli járműveket lassan és fokozatosan, szakaszokban dobják majd piacra. Első körben a hagyományos járműveket látnák el extra kiegészítőkkel és új funkciókkal. Három-öt év múlva az autók például elnavigálják majd saját magukat a dugókban és az autópályán, de a többi esetben még emberek irányítják a kocsikat.

Az igazi kihívást ugyanis az jelenti, hogy az okosautók városi környezetben is helytálljanak, ahol sokkal több az akadály, torlódás és útlezárás, emellett a gyalogosokra, biciklisekre és a taxisokra is oda kell figyelni. Ez ugyan keményebb dió lesz, de mégis arra lehet számítani, hogy 2040-re az intelligens járművek teljes mértékben átveszik majd az emberi sofőrök munkáját.

Bár a gyártók és törvényhozók által festett idilli összkép sokaknak még erős túlzásnak tűnhet, de a McKinsey tanácsadó legújabb felmérése szintén alátámasztja a pozitív várakozásokat. A cég támogatja azokat az elképzeléseket, hogy az intelligens autókat csak szakaszosan érdemes bevezetni, a fejlesztéseket három különböző lépcsőre bontanák.

A 2020-ig tartó időszakban még kevéssé lesz érezhető az új technológiák hatása; az intelligens megoldások elsősorban az iparban és a mezőgazdaságban lesznek jellemzőek, az okos-személygépkocsik első prototípusait azonban még csak tesztelni fogják az autógyártók. Ez összhangban van a Mercedes és a Nissan korábbi ígéreteivel, miszerint 2020-ban lépnek majd piacra az első saját magukat vezető autómodelljeikkel, a többi gyártó közül például a Volvo 2017-ben indítaná be az első prototípusok tesztelését.

Ha kíváncsi arra, milyen jövő vár az okosautók piacára, olvassa el cikkünk folytatását is! >>

Forrás: Wired