Az M2M-alapú taxi

Az M2M-alapú taxi

Az M2M-alapú taxi

autó

4 perc

Gyorsabb, pontosabb, hatékonyabb. Ez a három jelző fokozottan igaz a City Taxi szolgáltatásaira, mióta kihasználják az M2M-technológia előnyeit.

A Machine-to-Machine vagy röviden M2M-kommunikáció során a gépek közvetlenül, emberi beavatkozás nélkül fogadnak és küldenek információkat. Hogy a technológia profin működjön, kell hozzá egy megbízható mobilhálózat is, hiszen a kommunikáció ezen keresztül zajlik. A Vodafone országos kültéri lakossági 3G lefedettsége 98,4%-os, így az országban bárhol is található éppen az M2M SIM kártyával felszerelt eszköz – jelen esetben a taxiban lévő POS-terminál, vagy a jármű GPS-koordinátáit továbbító tablet, bármikor elérhető lesz.

Nézzük, hogy segíti mindez évek óta a taxitársaság munkáját!

Honnan hova?

2007: az összes budapesti City Taxiban – az M2M-technológián alapuló – bankkártya elfogadó POS-terminálokat helyeznek el, így a mozgó járműben is lehetővé válik a kényelmes, bankkártyás fizetés.
 
2008: bevezetik a „félcsendes” címkiadást. Ez azt jelenti, hogy az aktuális cím részletes adatait már nem a diszpécsernek kell lediktálnia a taxisofőrnek, hanem a diszpécserszoftver szöveges üzenet formájában automatikusan elküldi a kiválasztott taxiban található POS-terminálra. A címet ugyan beolvassa a diszpécser, de a megrendelés összes további adata: az ügyfél neve, pontos címe, extra kívánságai már csak a sofőr számára elérhetőek.

2009: „munkába áll” a chipkártyás, azonosítószámos elszámolás, az elszámoló központ, és lehetővé válik a gépi számla nyomtatása.

2011: gyorsabb közvélemény-kutatási rendszer alakul ki a POS-terminált használva. A City Taxi a mai napig szövetkezeti formában működik, emiatt fontosabb kérdésekben szükséges kikérniük a társaság több mint 400 tulajdonosának véleményét. Szintén a POS-terminálokon keresztül valósítják meg az aktuálisan felmerülő  kérdések közzétételét – ekkor a szövetkezeti tag taxisok, esetenként 4 válasz közül választhatják ki a számukra megfelelőt.

A napi szakmai kérdésekben pedig nem csak a tulajdonosok véleményét kéri ki a társaság vezetősége, hanem az összes, azaz közel 800 taxi gépkocsivezetőjét kérdezi meg. A vélemények beérkezése korábban akár heteket vett igénybe, az új technológiával viszont akár egy nap alatt megoldható.

2013: megvalósítják a gépkocsik GPS-alapú követését, illetve a GPS-alapú címkiadást. A várost körzetekre osztják – a rendszer érzékeli, hogy melyik jármű melyik körzetben található, és éppen foglalt-e, majd GPS-koordináta formájában adja le a megrendelést.

A Vodafone nemcsak 20 éves M2M-területen szerzett nemzetközi tapasztalatával és mobilhálózatával segíti akár Önt is, hanem a teljes M2M-fejlesztés folyamatában is ügyfelei mellett áll – az ötlettől, a megfelelő partner bevonásán keresztül a kész rendszerig.A fuvar vállalása, elutasítása, de még a reklamációs formulák is előre kódolt formában jelennek meg az autókban elhelyezett tableten, és elég egy mozdulat, hogy a sofőr elküldje válaszát. Csupán néhány előre nem rögzíthető esetben szükséges a hagyományos kommunikáció: például, ha arra kell rákérdezni, tud-e húszezresből visszaadni a sofőr, vagy vállalja-e egy nagyobb kutya szállítását is.

A gépkocsivezetők a rendszernek köszönhetően le tudják kérdezni az adott körzeten belül található taxik számát is. Ezen információ birtokában sokkal jobb lefedettséget tud a cég biztosítani a városban, így növekedett a gépkocsik kihasználtsága. A tabletek hétcolos kijelzője már jóval összetettebb kommunikációra ad lehetőséget, mint a POS-terminálé – például rendezvények esetében egy fotóval pontosan bemutatható, hova kell a belépéshez szükséges matricát felhelyezni az autóra. Illetve a táblagépek navigációs eszközként is működhetnek: a gépkocsiba kiküldött kiállási címre útvonalat is tud tervezni a készülék – ez nagymértékben segíti a taxisok munkáját a kisebb, nehezebben megtalálható utcák keresése során.

2014: az új banki előírásoknak megfelelő POS-terminálok cseréjével bevezették a PayPass-os bankkártya azonosítást, illetve a chipes azonosító kártyák helyett a jövőben NFC-s kártyákkal biztosítják szerződött partnereik számára az utazások elismerését. Sőt, a City Taxi autóiban – néhány cég esetében – már NFC-s mobiltelefonnal is rendezhető a számla.