Robbanás előtt a Dolgok Internete

Robbanás előtt a Dolgok Internete

Robbanás előtt a Dolgok Internete

még több IoT

3 perc

Lassan azt mondhatjuk, hogy a Dolgok Internete (IoT) körüli felhajtás eljutott arra a pontra, amikor már nemcsak a jövő nagy dobása lehet, hanem ténylegesen itt van a kapuban az összekapcsolt eszközök korszaka.

Az IoT sokak számára a mai modern technológiák összeolvadását, de minimum az egymáshoz való közeledését jelenti: a mesterséges intelligenciától a felhőalapú adattároláson keresztül a nyílt forráskódú eszközökig, szinte mindent átformál.

Az a lehetőség, amelyet a média, a nagyvállalatok és a felhasználók egyaránt várnak ettől az időszaktól, hamarosan a mindennapok valóságává válik. Ennek köszönhető az, hogy az IoT-szektor szinte bármikor „belobbanhat”. Ez a hétköznapi életre lefordítva azt is jelenti, hogy akár készen állunk rá, akár nem, a használati tárgyaink hamarosan a világhálón összekötve gyűjtik rólunk és életünkről az adatokat. Azonban azt, hogy ez milyen hatással lesz a kultúránkra, társadalmunkra és kapcsolatainkra, nem tudjuk. Talán a legfontosabb kérdés, hogy képesek leszünk-e megvédeni a privát szféránkat, és biztonságban lesznek-e ezek az adatok?

Bárhogy is legyen, a vállalkozóknak mindez óriási lehetőség. Az adatainkat eddig számítógépekkel kötöttük össze, aztán a Web 2.0 a többi emberhez juttatta el. A Web 3.0 pedig minden mással össze fogja kapcsolni, amit csak fel lehet okosítani.

Minden szakasznak megvoltak a maga titánjai

Az elején a Google és az Amazon, aztán a Facebook formálta markánsan az emberek közti – online – kapcsolat alapjait. De vajon kitermel-e magából újabb óriás cégeket az új korszak? Ahogy gyorsul a fejlődés, úgy változik hipersebességgel az IoT-ra épülő vállalati világ is. Akik tegnap még üzleti prófétának tűntek, ma lehet, hogy sehol sincsenek. Érdemes azonban időről időre megnézni, hogy kik határozzák meg a trendeket.

Két tényezővel mindenképpen számolni kell

A startupok még mindig gombamód szaporodnak. Új vállalkozók hadát nevelik ki az inkubátorok és a befektetési alapok, akik mind potenciált látnak az összekapcsolt – connected – eszközök piacán. Egy napra több száz új cég, új ötlet vagy új eszköz jut.

A másik adottság a tech-óriások betörése. A 90-es évek óta létezik az Internet of Things koncepciója. Az Intelhez és a Ciscóhoz hasonló cégek már évek óta készülnek lefedni ezt a szegmenst, hozzájuk pedig most olyan vállalatok is kapcsolódnak, amelyek velünk és az eszközeinkkel kommunikáló hűtőket, mikrohullámú sütőket vagy éppen porszívókat gyártanak.

A nagyok már most elkezdték felvásárolni az ígéretesebb kishalakat, elég, ha csak az Oculus Riftet gyártó csapatra gondolunk, akik egy ideje már a Facebooknak dolgoznak. Ebből következik, hogy aránylag kevés cég jutott el közép- és nagyvállalati státuszba az új belépők közül. Pedig a világon mindenhol alakulnak a Tárgyak Internetére építő cégek, amelyek közül – az Egyesült Államok után persze – kiemelkedik Európa és Ausztrália.

Miközben a kisebb vállalkozások azon dolgoznak, hogy minél inkább elterjedtebbek legyenek a fogyasztói okoseszközök (órák, karperecek, kiegészítők), addig a nagyok (például Bosch, Siemens) arra törekednek, hogy egy másik fontos szegmensben legyenek meghatározóak: az összekapcsolt otthon piacán.

A fejlődés még csak most kezdődött el, de mégis hatalmas váltást jelent. Gondoljunk csak az orvostudomány előtt álló lehetőségekre. Ma már a páciens folyamatos megfigyelésén alapuló digitális egészségügyről és az okoskapszulákról is jelen időben beszélhetünk. A technológia egyre inkább adott, ellenben az egészségügyben, a döntéshozás szintjén még komoly szemléletváltás szükséges.

A verseny szintén minden területen jelentkezik, példa lehet többi között a robotika, okosvárosok vagy az ipari felhasználás. Bár a fejlesztések csupán töredéke jut el a nagyközönséghez, de jó, ha tudjuk, hogy minden ebbe az irányba sodródik. Tény, hogy vannak kockázati tényezői a rohamos technológiai fejlődésnek, de a robbanást már nem állíthatjuk meg.

Forrás: Techcrunch – az eredeti cikk szerzője Matt Turck, a FirstMark Capital igazgatója