Digitális tér: így értékelődött fel az online kommunikáció

Kapcsolódó cikkek

Digitális tér: így értékelődött fel az online kommunikáció

Digitális tér: így értékelődött fel az online kommunikáció

még több IoT

2 perc

A pandémia mindössze néhány hónap alatt átrendezte a kommunikációs szokásainkat. A mély, bensőséges beszélgetések sosem látott arányban terelődtek át a digitális csatornákra, a videochat-használat pedig egyenesen megduplázódott. Az NN Biztosító kutatása szerint a megkérdezettek kétharmada a telefon mellett már az online lehetőségeket is kihasználja.

A covid-helyzet hónapjaiban 42-ről 34 százalékra esett vissza azok aránya, akik továbbra is ragaszkodnak a személyes megbeszéléshez, derült ki a NN Biztosító 2019 után 2020-ban is elvégzett kutatásából.

A beszélgetések terén már pár hónap alatt is mérhető átalakulásokat hozott a járvány. A megkérdezettek kétharmada már az elektronikus csatornákat is igénybe veszi a kapcsolattartáshoz. Különösen a felsőfokú végzettségűek és a magasabb jövedelműek mutattak nagy nyitottságot a telefon, a chat, a videótelefon, valamint a többi digitális lehetőség iránt.

A megkérdezettek körében a legnépszerűbb alternatív csatorna a telefon – 39 helyett immár 46 százalék használja komoly beszélgetésekre –, és látványosan törnek előre az online platformok is. Tavalyhoz képest a 24-34 évesek közt például 45 helyett immár 51 százalék ezeket a felületeket választja kommunikációjához. Míg a rokonokkal – főként az idősebbekkel – jellemzően telefonon beszélünk, a barátokkal és a munkatársakkal folytatott eszmecserékben a chat is hasonlóan fontos szerepet játszik.

Azon túl, hogy a telefonálás mellett a chathasználat is megnőtt (33-ról 38 százalékra), leggyorsabban a videós kommunikáció részaránya bővült: 7-ről 13 százalékra, vagyis csaknem a duplájára. Elsősorban a nők, a 35-45 évesek, a felsőfokú végzettségűek, a nagykamasz vagy felnőtt gyerekkel rendelkezők, valamint a nagyobb jövedelműek használják az átlagnál gyakrabban ezt a lehetőséget.

A válaszadók csaknem háromnegyede szerint az online videós jelenlét képes pótolni a személyes találkozást, főként olyankor, amikor az a téma, hogy kivel mi történt az elmúlt időszakban. Viszont változatlanul inkább szemtől szemben, személyesen próbálnak másokat megvigasztalni, illetve a szeretetüket kifejezni.