Logisztika újratöltve – Miben segíthet az okostechnológia?

Logisztika újratöltve – Miben segíthet az okostechnológia?

Logisztika újratöltve – Miben segíthet az okostechnológia?

logisztika

3 perc

A gépek közötti technológia rendkívüli gyorsasággal formálja át a logisztikai üzletágat. Az pedig egy következő kérdés, hogy a Dolgok Internete példátlan térhódítása milyen tovagyűrűző hatásokat indít el ebben a gyorsan fejlődő szegmensben.

Amikor a hírekben szóba kerül az IoT, többnyire a viselhető kiegészítőket – aktivitásmérő karpántokat, okosórákat –, illetve az internetre csatlakozó televíziókat, hőszabályzókat említik. A teljesség kedvéért viszont tegyük hozzá, hogy számos iparágra gyakorolt komoly hatást a Machine-to-Machine, vagyis gépek közötti kommunikáció és az Internet of Things (Dolgok Internete) is, és ez a jövőben talán még látványosabb lesz. Az IoT-fejlesztések hatása így egészen biztosan eléri újra a logisztikát is, és alapvetően változtatja meg, hogyan működnek együtt az ellátási lánc különböző pontjain lévő szereplők. 

Érdemes azért megemlíteni, hogy az eszközök közötti kommunikáció korántsem számít új keletűnek a logisztikában és a szállítmányozásban. A FedEx már évtizedekkel ezelőtt bevezette a csomagok követését lehetővé tevő rendszerét, miközben a Walmart áruházlánc RFID-jeladókkal (rádiófrekvenciás azonosítóval) szerelte fel a raklapokat. A Gartner piackutató legújabb riportja azt jósolja, hogy 2020-ra a világszerte 25 milliárd készülék kapcsolódik majd össze az interneten, és ez alapjaiban változtatja majd meg az ellátási lánc működését.  

Nagyobb átláthatóság szállítás közben 

Arra már régóta lehetőség van, hogy egy csomag útja nyomon követhető legyen, attól a pillanattól kezdve, hogy feladják, egészen addig, amíg meg nem érkezik a fogyasztóhoz. A legtöbb esetben azonban ez az emberek által végzett vonalkód-leolvasástól függ, hiszen a doboz több elosztóponton megy keresztül. 

Továbblépésként a csomagokat RFID-címkével is elláthatják, a szállítójármű pedig már önmagában leolvasóként funkcionál, vagyis a munkavállalóknak nincsen más dolguk, mint megpakolni a rakteret. A teherautó ezek után hozzácsatlakozik az informatikai felhőhöz, majd továbbítja az RFID-ből származó információkat, illetve a pontos helyzetét, de akár valós idejű időjárási adatok közvetítésére is alkalmas lehet. 

A raktárak és telephelyek kezelése

Miután a csomagokat és konténereket egységes azonosítóval látják el (amely képes kommunikálni a többi készülékkel), a raktárakban pontosan nyomon lehet követni a felhőszolgáltatáson keresztül a készleteket, a járműveket és a felszerelést egyaránt. Ha a logisztikai cégeknek teljes rálátásuk lesz a létesítmények és a flotta működésére, akkor csökkenteni lehet a benzinfogyasztást és a járművek mozgását, amivel időt és költséget takarítanak meg, illetve sok más előny mellett kevesebb lehet a munkahelyi baleset is. 

Felturbózott flottamenedzsment

Amikor a járművek helyzetére vonatkozó GPS-, illetve RFID-alapú információkat kombinálják a vállalatok a hálózat többi pontjairól, így autókból és teherautókból érkező adatokkal, akkor az ellátási lánc proaktívvá válik. A sofőrök például már azelőtt értesítést kapnak a várható késésről, mielőtt egyáltalán beragadnának a dugóba, és azzal is tisztában lesznek, hogy a torlódást a kellemetlen időjárás, vagy pedig egy baleset okozza-e. Ezen túlmenően az ellátási láncban érintett cégek a járművek, illetve a vezetők teljesítményét is folyamatosan nyomon követhetik.

Forrás: Business2Community.com