Az IT Café számolt be egy biztonsági szakértő felfedezéséről, mely szerint az IoT-eszközöket számon tartó Shodan adatbázisban hozzá lehetett férni különböző műholdas navigációt használó járművek, így például repülőgépek és hajók adataihoz is.
A szakember leszögezte, hogy a jelenség vizsgálata során ő semmilyen kárt nem okozott a hajók rendszereiben, de úgy látja, hogyha valakinek ilyen szándéka lenne, akkor megtehetné. Arra is kitért, hogy amint megszerezte a hozzáférést, képes volt átnézni a műholdas telefonok híváslistáját, meg tudta volna változtatni a rendszerbeállításokat, sőt lecserélhette volna a firmware-t is. Az már csak hab a tortán, hogy elméletileg az is elképzelhető, hogy a kommunikációra szolgáló műholdas kapcsolatot valamilyen oknál fogva vagy hanyagságból összekötik a fedélzeti rendszerekkel, ami már kritikus veszélyt jelentene.
Földi védelem
Ilyen és hasonló kockázatok elkerülése végett Dél-Koreában földi bázisú alternatív navigációs rendszert fejlesztenek az eLoran néven ismert technológiára építve, az Egyesült Államok is készül a példájukat követni, valamint Nagy-Britannia és Oroszország is elindította a földi rádiójeleken alapuló navigáció kidolgozását – számolt be róla szintén az IT Café.
Az eLoran a második világháború idején kifejlesztett LORAN (long-range navigation) utódjának tekinthető, a műholdakhoz képest nagy előnye, hogy az átlagos jele 1,3 milliószor erősebb a GPS-jelénél, így sokkal nehezebb megzavarni. Ugyanakkor működtetéséhez nagyon erős transzmitterekre, nagy antennákra van szükség, és igen energiaigényes a használata. Ennek ellenére sokak szerint megérné a kiépítése, mivel a hajók jelenleg egyetlen rendszertől, a GPS-től függenek, ez pedig technológiailag és biztonságilag is tarthatatlan állapot.