Boltkórosok előnyben: „beszólnak” a kedvenc áruink

Boltkórosok előnyben: „beszólnak” a kedvenc áruink

Boltkórosok előnyben: „beszólnak” a kedvenc áruink

kereskedelem

3 perc

A környezetünkben lévő használati tárgyak egyre gyakrabban kapcsolódnak az internethez, hogy informáljanak bennünket: „itt vagyok, javíts meg, kapcsolj be, vegyél meg!”. Valószínűleg így fog kinézni a vásárlók élete pár év múlva, és ez nem fikció.

A Huggies portugál részlege például kifejlesztette az internethez csatlakozó, szenzorokkal felszerelt pelenkát (Tweet Pee), amely ha nedvességet érzékel, Twitteren üzen a szülőknek. Ha a következő tárgyalására készülve inget keres az üzletben, már nem kell hosszú percekig bolyongania a polcok között. Az intelligens érzékelők ugyanis megüzenik, hogy pontosan hol is találja meg a bolt ruhaosztályát.

Receptekkel bombázza a vásárlókat a zabpehely >>„A babkonzerv akciós, megtalálod jobbra a polcon” - ilyen és ehhez hasonló üzeneteket kapnak okostelefonjaikra a nagy amerikai szupermarketek (Safeway, Giant Eagle) ügyfelei San Franciscóban és Seattle-ben. Az inMarket nevű cég apró érzékelőkkel szerelte fel az üzletek polcait, amelyek centiméternyi pontossággal meg tudják adni a termékek pozícióját a bolt saját mobiltelefonos alkalmazásának segítségével.

Ennek köszönhetően a rendszer képes a vásárlókat értesíteni az őket potenciálisan érdeklő árukról. Az üzeneteket – vagyis a folyamatos rádiójeleket – a kisméretű szenzorok továbbítják. Ezek a jövőben várhatóan valamennyi termékre fel lesznek szerelve, így hívják oda magukhoz a vásárlókat.

Ennek a forradalomnak az egyik résztvevője a krakkói Estimote, amely vásárlók útbaigazítását megkönnyítő érzékelőket (iBeacon) fejlesztett ki. A vállalat 2012 óta foglalkozik olyan szenzorok fejlesztésével, amelyek egy egészen új világot nyitnak meg a vevők előtt. A ragasztócsíkkal ellátott apró érzékelők rádiójelek segítségével kommunikálnak az okostelefonokkal, pontos információt adva elhelyezkedésükről és a hőmérsékleti viszonyokról. Ha kíváncsi a részletekre, olvassa el korábbi cikkünket.

Természetesen a szenzoroknak köszönhetően a vásárlók magatartása is elemezhető; milyen terméket emelnek le a polcról, meddig tanulmányozzák az áru címkéjét, milyen útvonalon haladnak. Így az üzletek megalkothatják a vevők profilját és személyre szabott ajánlatokat küldhetnek nekik, ahogy azt a webáruházak is teszik.

Mit jelent az Internet of Things, azaz Iot? >>A Dolgok Internetének (IoT – Internet of Things) ötlete 1999-ben született meg a brit Kevin Ashton fejében, de nagy léptékben évekig nem használták. Komoly áttörést hozott ugyanakkor a tavalyi év vége, amikor az Apple bejelentette az iBeacon protokoll bevezetését. Ez tulajdonképpen egy olyan rendszer, amely kommunikációt tesz lehetővé rendkívül alacsony energia-fogyasztás mellett az okostelefonok és a kisméretű érzékelők között. Az internethez kapcsolódó mobil folyamatosan figyeli környezetét és szenzorokat keres, miközben nem terheli meg túlságosan az akkumulátort.