Miért ne parázzanak a cégek a robotoktól?

Miért ne parázzanak a cégek a robotoktól?

Miért ne parázzanak a cégek a robotoktól?

gyártás

2 perc

A digitális transzformáció megállíthatatlan folyamat, ezért egyetlen vállalat sem engedheti meg magának, hogy félvállról vegye a mesterséges intelligencia alkalmazását. Az Amtech tulajdonosa szerint óriási tévhit, hogy a robotok elveszik a munkánkat, mert az általuk elvégzett feladatok helyett újak jönnek létre, ám az egyelőre megjósolhatatlan, milyen új állások lesznek majd az elkövetkező évtizedekben.

Rengeteget információ kering napjainkban az interneten arról, hogy a robotok el fogják venni a munkánkat, és kevesebb munkaerőre lesz szükség. Az igazság ugyanakkor az, hogy az automatizáció csak átalakítja a munkavégzést, és így olyan újfajta pozíciók jönnek létre, amiket jelenleg el sem tudunk képzelni. Az emberekre teljesen más formában lesz szükségük a cégeknek, mint jelenleg. Erre jó példa a „mood manager”, akinek az a feladata, hogy a dolgozók minél jobban érezzék magukat a munkahelyükön.

Szekrényi Péter Pedro, az Amtech tulajdonosa arról beszélt, hogy ügyfélkörükben alapvetően három rétegről lehet beszélni. Vannak olyan társaságok, amelyek minél előbb minél többet szeretnének megtudni a mesterséges intelligenciáról, egyesek nagyon félnek tőle, míg a harmadik csoporthoz tartozók ugyan tartanak tőle, de tudják, muszáj lesz használniuk azt.

„A félelmet gyakran a kémkedéstől való rettegés okozza, pedig a legnagyobb tech vállalatoknak egyszerűen nem éri meg szembemenni a törvényekkel és az emberek akaratával. A megfigyelés viszont már valós aggodalomra ad okot. Ez addig lenne helyes, amíg az emberek érdekét szolgálja, de nagyon nehéz meghúzni a határt. Itt tehát komoly szabályozások várhatóak a közeli jövőben” – magyarázta a digitális transzformációs szakértő.

Az ember a digitális átállás mozgatórugója

Szerinte a robotokat is az automatizálás oldaláról kell megközelíteni, mert a vállalatok számára ez a terület a lehetőségek tárháza – mind a fizikai robot(gép), mind egy ügyesen automatizált szoftver, ami sosem pihen. A mesterséges intelligencia gyorsabb, személyre szabott ajánlatot tud küldeni az ügyfeleknek, de a többi között a raktárkezelésben is segíthet, hogy mindig azok a termékek legyenek legelőre pakolva, amelyeket a statisztikák alapján az adott időszakban a legtöbben vásárolnak.

Szekrényi Péter Pedro hozzátette: a digitális transzformációnak három lépése van. A vállalati kultúra kialakítása, az üzleti folyamatok átalakítása és a támogató IT-infrastruktúra létrehozása. Az informatika az utolsó helyen szerepel, az első kettőnek az emberről kell szólnia, ez az egésznek a mozgatórugója.

„A vállalati kultúra kialakítása szerves része ennek a folyamatnak, hogy aki a cégnél dolgozik, jól is érezze magát. Ugyan a koronavírus-járvány miatt a home office felerősödött, és velünk is marad. A dolgozók itthon körülbelül 15%-a, míg az USA-ban nagyjából 60 százaléka időszakosan visszavágyik az irodába. Mert hiányzik neki a társaság, a társas kapcsolatok, illetve sokaknak ez segít a munka és a magánélet tényleges elválasztásában is”.

A technológia nem ismer határokat

A szakértő felhívta rá a figyelmet, hogy amivel most a tartalomajánlás, a Google-keresések vagy az önvezetés területén találkozunk, az még csak a mesterséges intelligencia első szintje. A digitális átállás megállíthatatlan ütemben zajlik, és ebben nagy segítség számunkra az informatika.

„Lelöktük a dombról a szekeret, és már nem lehet megállítani. A cégeknek a gyorsabb kiszolgálás és a munkavállalók új elvárásai miatt is váltaniuk kell. Hagyományos vezetési módszereket használva az elkövetkező időszakban nem lehet majd lépést tartani a modern startupokkal, éppen ezért a vállalatok egymást fogják felfelé húzni. S hogy mit tud megoldani a technológia? Mindent” – fűzte hozzá a vállalatirányítási rendszereket fejlesztő cég tulajdonosa.