Érezhetően egyre többen tájékozódnak a felhőalapú informatikai megoldásokról idehaza is. A felmérés eredménye szerint a magyar vállalati döntéshozók több mint fele (55 százaléka) úgy látja, hogy legalább közepes szintű ismeretekkel rendelkezik a felhőtechnológiáról, az IT-vezetők körében pedig még magasabb, 86 százalékos ez az arány.
Új üzleti modellek: mindent átalakíthat az IoT és a felhő
Figyelemre méltó emellett, hogy az ismeretek bővülésének tendenciája mind az ügyvezetésre, mind a pénzügyi, mind az IT-vezetőkre igaz. Felhő témában az ügyvezetők mindegyike rendelkezik valamilyen szintű, legalább minimális tudással: bő tizedük kimondottan mély ismeretekkel, 33 százalékuk pedig általános ismerettel bír, és a pénzügyi vezetők 40 százalékának is legalább közepes a tájékozottsága. Növekszik emellett a saját tapasztalatot szerzett vezetők aránya is: csaknem harmaduk vállalati tevékenysége során találkozott a cloud computing megoldásokkal, 40 százalékuk pedig magánemberként szerzett tapasztalatot.
A felhőmegoldások további terjedése szempontjából mindenképpen biztató az is, hogy a kutatás adatai szerint a döntéshozók 65 százaléka valós erőfeszítéseket tett a digitális transzformáció területén az elmúlt egy évben. A távoli és mobil munkavégzés fontossága is tovább nő: előbbit a megkérdezett cégek 40, utóbbit pedig 32 százaléka teszi lehetővé dolgozóinak.
Kulcskérdés az adatok biztonsága
A válaszadók leginkább a törvényi megfelelőséget és az üzleti folyamatokkal kapcsolatos költségeket említették, mint legnagyobb kihívást. „Fontos, hogy a törvényi megfelelőség nemcsak a keresleti oldalról, hanem a szolgáltatók oldaláról is komoly feladat. Tehát mindkét fél ugyanazzal a kihívással szembesül, így ennek megoldása közös cél is lehet a nagyvállalatok és a szolgáltatók számára” – hangsúlyozta Hegedűs-Csapó Veronika, az IVSZ adatközpont- és felhő munkacsoport vezetője.
„Az adatokból adódik a következtetés, hogy egyre több cégvezető – legyen bármilyen területen – ismeri fel, hogy a digitalizáció többé nem csupán az IT területtel kapcsolatba hozható társaságok sajátja, hanem a korábban analógnak hitt vállalatok és szervezetek jellemzője is. Az arányszámokból viszont az is látszik, hogy a felhőszolgáltatásoknál még az igazi boom előtt vagyunk, hiszen a cégek jelentős része még a lehetőségek feltérképezésének fázisában jár, és ezután következhet a teljes digitalizáció a magyar vállalatok életében” – fejtette ki Bábel Gabriella, a Microsoft Magyarország nagyvállalati üzletágának igazgatója.