Bezárja két robotizált szupergyárát az Adidas

Bezárja két robotizált szupergyárát az Adidas

Bezárja két robotizált szupergyárát az Adidas

gyártás

2 perc

Lehúzza a rolót a németországi és az amerikai Speedfactory. Az üzemeket eredetileg a növekvő távol-keleti bérek és szállítási költségek kiváltása miatt telepítették a nyugati országokba, de most mégis megfordul az irány.

Globális disztribúciós kísérletnek indult ugyan, fél éven belül mégis bezárja robotikus gyárait a sportszergyártó. Közleményük szerint a németországi Ansbachban és az amerikai Atlantában 2-3 éve működő Speedfactory-technológiát a cég jelenlegi ázsiai gyártóhelyei viszik tovább.

A robotikus üzemek abba a stratégiába illeszkedtek, mellyel a német cégcsoport decentralizálni igyekezett termelését. A jelenlegi, sok más iparág által is használt modell szerint a gyártás Kelet-Ázsiában történik, ahol alacsonyak a munkabérek és az egyéb költségek. A készárut aztán repülővel vagy hajón szállítják a célpiacra. Ez a módszer azonban, főleg az olyan gyorsan változó területeken, mint a divat és az atlétika, meglehetősen lassú és körülményes. A Speedfactory-koncepció ezt lett volna hivatott kiváltani.

„Ahelyett, hogy európai és amerikai mikro-elosztóközpontokat üzemeltetnénk, mikrogyárakat építünk” – magyarázta még tavaly Eric Liedtke, a cég akkori, azóta már felmondott marketingigazgatója. Úgy tűnik, ez a vártnál nehezebbnek bizonyult.

Robotok vs. emberek

A robotikus gyárak komoly előnyökkel bírnak ugyan, hátrányuk viszont, hogy nehéz őket gyorsan átállítani vagy más célra használni. Speciális tudásra van ugyanis szükség ahhoz, hogy például a robotkarokat vagy a számítógépes látás rendszerét beállítsák. Hiába léptek előre az innovatív gyárak ezeken a területeken, egyelőre még mindig egyszerűbb a humán munkaerőt betanítani.

A vállalat globális működésért felelős vezetője, Martin Shankland egy sajtóközleményben kiemelte, hogy a projekt hozzájárult a cég gyártási lehetőségeinek és képességeinek előreviteléhez. Egy rövid ideig pedig még az eredeti célt, vagyis a termékek gyors piacra kerülését is lehetővé tette.

Az amerikai és német gyártóközpontok megszüntetését és az ottani együttműködés végét a high-tech gyártópartner, az Oechsler is sajnálja. Bár az üzemekben létrejött 160 munkahely 2020 áprilisig megszűnik vagy máshová költözik, a két társaság közös munkája folytatódik. A foglalkoztatottak alacsony létszáma ugyanakkor jól mutatja, hogy a magas fokú gépesítés munkaerőpiaci hatásait.

Forrás: