Az öltözködés jövője – Szépség vagy funkció?

Az öltözködés jövője – Szépség vagy funkció?

Az öltözködés jövője – Szépség vagy funkció?

gyártás

3 perc

A viselhető kiegészítők és az észrevétlen NFC-címkék már eddig is sok technológiai újítást vittek a divat világába, de az még továbbra is kérdés, hogy a praktikus funkciók mellett vajon lehet-e a technológia valóban esztétikus.

2012 szeptemberében a New York-i divathéten a modellek meglehetősen érdekes kinézetű szemüvegekben lejtettek végig a kifutón, így mutatkozott be a divatvilág előtt a Google Glass. Egy éve viszont megszűnt a termék értékesítése, a Google jelenleg is a finomhangoláson dolgozik.

A technológia máskor is próbálta már meggyőzni a divatdiktátorokat a fejlődésről: 2014 szeptemberében elsőként a divatvilág bennfentesei tekinthették meg az Apple Watch-ot, a zártkörű bemutatót néhány héttel később egy párizsi vacsora követte. Az amerikai Vogue magazinban tizenkét oldalas hirdetés jelent meg, az okosórát pedig olyanok viselték, mint Anna Wintour, a lap főszerkesztője vagy Raf Simons, a Dior kreatív igazgatója.

Később viszont többen is „kiábrándultak” a termékből, a New York Times egyik újságírója, Vanessa Friedman a „Miért szakítok az Apple Watch-csal” című cikkében sorolta fel az okokat, amiért visszaküldte az órát a gyártónak. Véleménye szerint a termék szemrevaló külseje ellenére sem lesz igazi óra, mindenképpen csak egy „kütyü” marad.

Ez még persze nem jelenti azt, hogy az „okos” divatnak semmi esélye, az úgynevezett intelligens szövetek előtt például még szép jövő állhat.

A szépség szükségessége

Imran Amed, a The Business of Fashion nevű internetes portál alapítója és szerkesztője úgy véli, az intelligens karpántok és órák jelentős részesedést szerezhetnek a viselhető kiegészítők piacán. A legnagyobb és legdinamikusabban növekvő területet pedig az okosruhák alkothatják, melyekből 2014-ben 100 ezer darabot sikerült eladni, idén viszont ez a szám egyes becslések szerint akár a 26 milliót is elérheti.

David Lauren, a Ralph Lauren marketing és PR ügyvezető alelnöke szerint mindenki igyekszik feltérképezni a lehetőségeket. A Ralph Lauren a 2014-es US Open teniszbajnokságon például már előrukkolt szívritmus-, légzés- és stressz-szint mérő teniszpólójával.

Amanda Parkes, a Manufacture New York nevű hibrid divat-tech cég munkatársa korábban úgy nyilatkozott, a viselhető technológia nem a hagyományos áramköröket és akkumulátorokat jelenti, az intelligens ruhák segítenek viselőjüknek eligazodni a világban, hozzájárulnak a kommunikációhoz és a szórakoztatáshoz.

A kulcs tehát az esztétikai szempontok szem előtt tartásában rejlik, hiszen a vásárlók szívesebben viselnek mutatós darabokat, az azokba épített készülékek kevésbé érdeklik őket, ha a divatról van szó.

Észrevétlen okosszövet

A viselhető technológia elterjesztéséért vívott küzdelmet a Google sem adja fel, a Levi's farmergyártóval karöltve dolgoznak a Project Jacquard-on. Egy olyan különleges fonalból készült szövet fejlesztését tűzték ki célul, mely képes kommunikálni okostelefonokkal és más elektronikus eszközökkel.

Az, hogy milyen irányba fejlődik majd az okosszövetek piaca, még kérdéses, de az biztos, hogy a viselhető kiegészítők jelen pillanatban sokkal inkább reflektorfényben vannak, mint az intelligens ruhadarabok.

Forrás: Wired