Vodafone Digitális Díj: lépjünk okosan a zöldebb jövőért

Kapcsolódó cikkek

Vodafone Digitális Díj: lépjünk okosan a zöldebb jövőért

Vodafone Digitális Díj: lépjünk okosan a fenntarthatóbb jövőért

energia

5 perc

Ismét lehet jelentkezni a Vodafone Magyarország Alapítvány 15 millió forint összdíjazású pályázatára. A harmadik alkalommal meghirdetett díj célja azoknak az innovátoroknak az elismerése, akik a digitalizáció segítségével keresik a választ a társadalmi kihívásokra. Természetesen a pályázati kategóriák között idén is kiemelt szerepet tölt be a környezetvédelem.

A tavalyi versenyen a Bolygónk és Fenntarthatóság kategóriában megosztott első helyezés mellett döntött a Vodafone Digitális Díj zsűrije, így két nyertes is született: az ff.next startup és a WWF Magyarország projektje. Ebben a kategóriában olyan innovatív, digitális megoldásokat keresett a Vodafone Magyarország Alapítvány, amelyek a környezettudatosság széles körű elterjesztéséhez és a környezet megóvásához járulnak hozzá.

Az eredményhirdető gálán különdíjakat is kiosztottak, melyek közül a Dolgozói Különdíj nyertes fejlesztése, a Compocity okoskomposztáló rendszer is a fenntarthatóság jegyében jött létre.

A Vodafone Digitális Díjra idén is várják a zöld projekteket a Bolygónk és fenntarthatóság kategóriában. A pályázatra 2021. április 20-ig lehet jelentkezni, a részletek a Vodafone Magyarország Alapítvány honlapján érhetők el.

Zöld banki megoldással is kisebb lehet az ökológiai lábnyom

„Az ff.next innovatív, mobile-first megoldása ötvözi a pénzügyi és a környezeti tudatosságra nevelést. Az Ecomate applikációban nyomon követhetők a személyes pénzügyek, ehhez pedig egy egyéni karbonkibocsátást monitorozó rendszer is társul. A megoldás segítségével a felhasználók nemcsak az ökológiai lábnyomukat csökkenthetik, de könnyen kézben tarthatják kiadásaikat és előre megtervezhetik költségvetésüket is” – mondta az ff.next társalapító-ügyvezetője.

Muck Iván kiemelte: az alkalmazás több célcsoport számára is rendkívül hasznos lehet. Míg a közép-kelet-európai társadalmak több mint 20%-a egyáltalán nem rendelkezik megtakarítással, addig a Z generációs ügyfelek 40%-a érez közvetlenül felelősségét bolygónk védelméért. Ugyanakkor azt is látják, hogy a felhasználók egyre inkább olyan szolgáltatókat keresnek, amelyek valós értéket teremtenek ügyfeleik számára. A pénzügyi edukáció is kiemelten fontossá vált napjainkban, a pénzügyi írástudás fejlődése pedig a teljes gazdaságra pozitív hatást gyakorol.

„Az Ecomate segítségével a felhasználók ’menet közben’ sajátíthatják el az egészségesebb pénzügyekhez szükséges hozzáállást. A digitális pénzkezelő olyan funkciókat foglal magában, mint a költségvetés-tervező, a költési korlátok, a megtakarítási stratégiák, a kiadások figyelése vagy a jelentések és értékelések. Ezzel szemben az ökológiailábnyom-kezelő tartalmazza a szén-dioxid-tervező funkcionalitást, meghatározza a felhasználó számára a CO2-határértékeket, valamint riportokat készít és kompenzációs intézkedéseket ajánl fel. A pénzügyi tanácsadó funkcionalitás egyedi tanácsokkal, tippekkel és trükkökkel látja el az ügyfeleket a hatékonyabb költségvetés-tervezéshez, miközben segíti őket a környezettudatosság felé vezető úton” – részletezte az ügyvezető.

Muck Iván kitért arra is, hogy a Vodafone Digitális Díjra bárki pályázhat olyan kész, digitális innovációkkal, amelyek valamilyen fontos társadalmi problémára nyújtanak megoldást. Szerinte érdemes már megvalósítás alatt lévő ötletekkel pályázni. Az ff.next a pályamunkájuk leadását követően meg is kezdte az alkalmazás elkészítésének megalapozását, így a díj elnyerésekor már a megvalósítási szakaszban jártak. „Úgy gondoljuk, hogy a díjazás is így használható ki a legmegfelelőbb módon: a kapott összeget így már nem a validációra és az előkészítésre, hanem a véglegesítésre fordíthatjuk” – tette hozzá.

WWF Léptem

A WWF Magyarország a Léptem applikációval nyerte el a Vodafone Digitális Díjat a Bolygónk és fenntarthatóság kategóriában.

"Ez egy olyan hiánypótló mobilalkalmazás, amely hazai adatokra támaszkodva, játékosan és egyszerűen segít felmérni, majd folyamatosan csökkenteni egyéni ökológiai lábnyomunkat. Ez azért is fontos, mert – számítások alapján – ha a Földön minden ember úgy élne, mint mi, magyarok, akkor több mint kétszer ekkora bolygóra lenne szükségünk.

A városi lakosok lábnyoma pedig hazánkban is jellemzően legalább dupla akkora, mint a kisebb településeken élőké. Elsősorban a 25-49 éves városi lakosokat célozzuk az applikációval, de világos, hogy ökológiai lábnyomunk csökkentése közös feladat, érdek és felelősség” – összegezte a fejlesztés fő céljait Klacsán Csaba, a WWF Magyarország kommunikációs vezetője.

„A digitalizáció szerepe a fenntarthatóság jövőjét illetően is kiemelt jelentőségű, hiszen amellett, hogy a jelenlegi döntéshozók életét is átszövi, azok, akiknek a jövője forog kockán, már egyfajta digitális térben szocializálódnak. A fogyasztói viselkedések felmérésétől a szokások megértésén és az adatok feldolgozásán át egészen az ’okos’ jövő valamennyi részletének kidolgozásáig a digitalizáció minden területen fontos szerepet kap” – tette hozzá.

Klacsán Csaba az egyéni és szervezeti pályázókat, utóbbin belül különösen a civil szervezeteket és a startupokat is biztatja az indulásra. „Úgy gondolom, hogy minden olyan előremutató kezdeményezésnek helye van a pályázaton, amely az oktatás, az egészségügy és a fenntarthatóság területén újszerű, kreatív, digitális megoldásokat kínál” – emelte ki a kommunikációs vezető.

A WWF Léptem applikáció jelenleg tesztelés alatt áll, körülbelül egy-másfél hónapon belül várható a teljes bevezetés. A Vodafone Alapítvány díja az app kommunikációját segíti majd a közeljövőben.

Komposztáljunk okosan!

A Dolgozói Különdíjat elnyerő pályázatot a Vodafone munkatársai választották ki belső szavazáson. Ők egy olyan projekt mellett döntöttek, amely különösen illeszkedik a vállalat célkitűzéseihez, a nyertes innováció így a Compocity Kft. Compocity okoskomposztáló rendszere lett. Az elismerés része, hogy a telekommunikációs vállalat mentorcsapata fél éven keresztül segíti a projekt megvalósítását.

„Fejlesztésünk egy beltéri játékos komposztáló rendszer a környezeti nevelésben és szemléletformálás kialakításában nyújt aktív segítséget a városi lakosok számára. Legyen szó irodai dolgozókról, oktatási intézményekről vagy éppen vendéglátóhelyekről. Megoldásunkkal minden közösség aktívan hozzájárulhat az élhetőbb és zöldebb városi környezet megteremtéséhez” – sorolta Pancsa Emese Zsuzsanna, a Compocity társalapítója és vezérigazgatója.

Hozzátette: a digitalizációnak jelentős szerepe van a fenntarthatóságot célzó innovációkban. Mindez a Compocitynél két szempontból is meghatározó: elsődlegesen magát a komposzt minőségét, a beltartalmat és a logisztikát támogató szenzorok beépítése és az adatok folyamatos online nyomkövetése az, ami hozzájárul a megoldás üzleti értékéhez.

„A felhasználói élmény szempontjából pedig a technológia segítségével sokkal többet nyújthatunk, mint maga a komposztálás, hiszen minden adatot egy játékosítási folyamatba is beültetünk. Így a felhasználók nyomon követhetik egyéni és csoportos teljesítményüket, tanulhatnak a fenntarthatóságról, a küldetésekben korcsoport- és környezetspecifikus, valamint személyre szabható élményeket tudunk biztosítani. Sőt, értesülnek arról is, ha a komposztjuk útnak indult akár egy közösségi faültetés felé. Folyamatosan visszajelzést kaphatnak tehát arról, hogy a mindennapi rutinjukban tett apró változtatással, mit tudnak teremteni maguk és a környezetük számára” – összegezte a társalapító.

Az eszköz jelenleg wifivel üzemel, de szeretnének egy minden körülmények között telepíthető autonóm rendszert létrehozni. A Vodafone szakmai mentorálásának köszönhetően a legújabb technológiák befogadására is fel tudják készíteni az eszközeiket. „A narrowband IoT-technológia, a firmware upgrade lehetősége, valamint megannyi más kommunikációs, marketing és nemzetközi üzletfejlesztési mentorálás együtt tud minket a következő szintre segíteni” – emelte ki a CEO.

„A mentorok pedagógusokkal is összekötöttek, amikor a közös munka folyamán ez jelent meg igényként. Terveink szerint idén nyárig több mint 1000 gyermeket fogunk elérni a közösen továbbgondolt Digitális Iskola Programba illeszthető rendszerünkkel” – vetítette előre a további terveket Pancsa Emese Zsuzsanna.