Várat még magára a robotinvázió az egészségügyben

Várat még magára a robotinvázió az egészségügyben

Várat még magára a robotinvázió az egészségügyben

egészség

2 perc

Túlzóak azok a felvetések, amelyek szerint az egészségügyben és a közszférában dolgozók tömegesen veszíthetik el állásukat a robotok terjedése miatt – állítja a DataArt technológiai tanácsadó cég szakértője.

A vállalat egészségüggyel és természettudományokkal foglakozó alelnöke, Roman Chernyshev szerint az a gondolat, hogy az orvosok és a többi egészségügyi dolgozó munkájára hamarosan nem lesz szükség, egyszerűen nem igaz. Ugyan a mesterséges intelligencia (AI) egy ideje már tényleg többre képes, mint a közlekedésirányítás vagy a hívások kezelése, de hiába fejlődött a kutatás-fejlesztés, arra a szintre nem jutott még el, hogy valóban embereket szolgáljon ki. 

Rábízná az életét egy robotorvosra?

Hiába tűnnek ugyanis intelligensnek a robotok, fejlődésük ezen a területen mégsem lesz gyors. Számtalan problémát kell még áthidalni, és rengeteg kísérletet és vizsgálatot kell lefolytatni ahhoz, hogy az egészségünket rá lehessen bízni a mesterséges intelligenciára. Ráadásul ki kell dolgozni azokat a jogi kereteket is, amelyek szabályozzák a szenzitív adatok szabad áramlását szerte a világban. A mai technológiai fejlettség ugyanis a világban bárhol jelenlevő szolgáltatásokat, alkotórészeket ötvözi, mindezt pedig biztonságosan és jogszerűen kell tennie.   

A számtalan felmerülő probléma közül az egyik a gépek tanításához kapcsolódik. Bár a mesterséges intelligencia képes a tanulásra, az emberi orvosokhoz hasonlóan először ténylegesen meg is kell tanulniuk a szakmát. Erre többféle módszer is létezik, arra azonban jelenleg még egyetlen rendszer sem képes, hogy megállapítsa, sikeres volt-e a tanítás, el tudja-e végezni biztonságosan az AI a munkát. 

Évek telhetnek el, míg a "robotdoktorok" olyan megbízható tudással rendelkeznek majd, mint jelenleg az orvosaink. Ha pedig a robotok képesek is lesznek emberi interakciókra, a változás valószínűleg nem is a közszférában, hanem a kereskedelemben és a szolgáltatóiparban következik majd be először. Majd pedig amikor ezeken a területeken hosszabb távon is bizonyítottak a gépek, akkor valósulhat meg a mesterséges intelligencia egészségügyben történő széles körű használata – állítja a szakértő.

Forrás: IoT Now