5 üzleti trend, amire a sikeres cégeknek figyelniük kell

big data
2020. február 21. 3 perc
Az Accenture 2020-as Technology Vision jelentése szerint az emberek mindennapi életét minden eddiginél jobban átszövi a technológia, azonban a cégek nem feltétlenül tudnak megfelelni az elvárásaiknak. Belépve a digitalizáció évtizedébe a vállalatoknak új szemléletre van szükségük.

Napjaink környezetét sokan a technológia iránti ellenérzésekre utaló „tech-lash” kifejezéssel jellemzik, ám ez nem írja le igazán, hogy az emberek milyen mértében és milyen előnyöket tapasztalva használják a technológiát. Sokkal helyénvalóbb „tech-clash”-ről beszélni – vagyis az emberek szükségleteivel és elvárásaival ellentétes üzleti és technológiai modellek ütközéséről.

Az Accenture felmérésébe bevont több mint 6.000 üzleti és IT-vezető közül 83% véli úgy, hogy a technológia mára az emberi élet szerves részévé vált. A tanácsadó cég 2.000 fogyasztó véleményét is megkérdezte. A válaszadók 70% a technológiával meglévő kapcsolata erősödésére vagy jelentős erősödésére számít a következő három évben.

„A technológiát túlságosan előtérbe helyező cégek gyakran csak azért hoztak létre digitális termékeket és szolgáltatásokat, mert megtehették – anélkül, hogy megvizsgálták volna ennek emberi, szervezeti és társadalmi következményeit” – mutatott rá Paul Daugherty technológiai és innovációs vezető.

„Ma már látjuk, hogy a fogyasztói elvárások, a technológiában rejlő lehetőségek és az üzleti ambíciók közötti feszültség miatt olyan konfliktus alakult ki, amelynek feloldásához szemléletváltásra van szükség a vezetés részéről. Többé nem lehet kész tények elé állítani az ügyfeleket, hanem ki kell érdemelni a bizalmukat. Ez pedig megköveteli az alapvető üzleti és technológiai modellek felülvizsgálatát, valamint a verseny és a növekedés új alapokra helyezését” – véli a szakértő.

A jelentés szerint a meglévő modellek fenntartása nem csupán az ügyfelek és a dolgozók számára elfogadhatatlan, hanem a jövőbeni innovációt és növekedést is korlátozhatja. A tech-clash azonban olyan kihívás, amire van megoldás. Az Accenture jelentése öt olyan trendet azonosít, amelyekkel a vállalatoknak mindenképpen foglalkozniuk kell a következő három évben.

1. Az „én” élmény

A szervezeteknek olyan személyre szabott élményt kell nyújtaniuk, amely felerősíti az egyén részvételét és döntési szabadságát. A passzív közönség tagjai így aktív résztvevőkké válnak, a potenciálisan kontrollvesztés és kívülállóság érzésével járó, egyirányú élmény pedig valódi együttműködéssé alakul. A megkérdezett üzleti és IT-vezetők mintegy 85%-a úgy gondolja, hogy az új évtizedben a sikeres versenyzéshez a vállalatoknak partneri szintre kell fejleszteniük kapcsolatukat az ügyfelekkel.

2. Az AI és én

A mesterséges intelligenciának (AI) segítenie kell az embereket a munkavégzésben, nem szabad pusztán automatizációs eszközként tekinteni rá. Az AI-képességek fejlődésével a társaságoknak újra kell gondolniuk, hogyan kívánják a gépi intelligenciát – a bizalmat és az átláthatóságot szem előtt tartva – beilleszteni folyamataikba. Jelenleg a szervezetek mindössze 37%-a alkalmazza a befogadó vagy emberközpontú tervezés alapelveit az ember-gép együttműködés támogatása terén.

3. Robotok mindenütt

A robotika használata már nem korlátozódik a raktárakra vagy a gyártóüzemekre. Az 5G várhatóan nagymértékben gyorsítja tovább ezt a már most is elég lendületes növekedést, így minden vállalatnak érdemes a robotika lehetséges alkalmazásán keresztül is megvizsgálnia saját jövőjét.

A felső vezetők véleménye megoszlik a robotika munkavállalói elfogadottságára vonatkozóan. 45% szerint a jövőben kihívást fog jelenteni a dolgozók számára a robotokkal folytatott együttműködés, míg 55% nem számít ezen a téren nehézségre.

4. Az okos dolgok dilemmája

Az „örökké béta” állapotban lévő világban kérdésessé válik, hogy kinek a tulajdonában vannak a termékek. A digitális élményt kiszolgáló termékek új generációjának bevezetésénél kritikus sikertényező lesz ennek a kihívásnak a feloldása. A megkérdezett felső vezetők 74%-a arról számolt be, hogy internetre csatlakozó termékeinél és szolgáltatásainál több – vagy jóval több – frissítést kell végrehajtania a következő három évben.

5. Innovációs gének

A társaságok minden korábbinál több diszruptív (korábbi modelleket átalakító) technológiához férnek hozzá: például osztott főkönyvi rendszerekhez, mesterséges intelligenciához, kiterjesztett valósághoz, kvantumszámítástechnikához. Ahhoz, hogy mindezt kézben tudják tartani – és képesek legyenek a piac által ma diktált ütemben fejlődni – ki kell alakítaniuk saját innovációs génjeiket.

A felső vezetők 76%-a szerint soha nem volt még ekkora tétje az innovációnak, és a sikeres megvalósításhoz új innovációs módszerekre van szükség az ökoszisztémában működő partnerek és a külső szervezetek bevonásával.

További cikkek a témában