Úton az intelligens autók felé

Úton az intelligens autók felé

Úton az intelligens autók felé

autó

2 perc

A különféle vezetési szoftverekhez és önvezető járművekhez kapcsolódó fejlesztések a földi közlekedés új korszakát jelenthetik, arról azonban kevesebb szó esik, hogy kezdetét vette az autók és az internet összeolvadása is, ez pedig sok mindent megváltoztathat.

A már régóta ismert telematika kifejezést például egyre gyakrabban használják. A telekommunikációt és az informatikát ötvöző megoldások része a mobil adatátvitel vagy az internetcsatlakozás, ezek segítségével lehetővé válik a távoli nyomkövetés és diagnosztika, valamint a kapcsolódó adatok valós idejű küldése és feldolgozása.

Ha jól belegondolunk, az internet megjelenése már a 90-es években megváltoztatta a vezetési élményt. Az első telematikai rendszerek olyan szolgáltatásokat tettek egyszerűbbé, mint a segítséghívás és segítségnyújtás, hiszen közúti baleset esetén a megfelelő csatorna akár egyetlen gombnyomással elérhetővé vált.

A 3G és 4G hálózatoknak köszönhetően az autóipar is integrált olyan szolgáltatásokat – mint például az online zenelejátszás –, amelyek nagyobb sávszélességet és stabilabb internetkapcsolatot követelnek meg. Ugyanakkor azzal is számolni kell, hogy az egyre több szórakoztató és kommunikációs szolgáltatás a balesetek számát is megnövelheti.

A felhőalapú kommunikáció egyik fontos előnye, hogy az eddigieknél biztonságosabb közlekedést eredményezhet. A modern vezetőtámogató rendszerek és az utakon, autókban elhelyezett szenzorok folyamatosan gyűjtik az adatokat például az aktuális pozícióra vagy sebességre vonatkozóan, és ezek megosztása révén a jövőben akár a forgalmi dugók is elkerülhetők lesznek.

Mindehhez az is szükséges, hogy a fedélzeti számítógépek valóban az internet részévé váljanak, ehhez pedig megfelelő elektronikára, illetve hardveres és szoftveres megoldásokra van szükség, illetve optimális sávszélességű, megbízható és biztonságos kapcsolatra, a háttérben pedig megfelelő adatelemzésnek és feldolgozásnak kell történnie.

Természetesen a teljesen autonóm járművek megjelenéséig várhatóan még nem kevés időnek kell eltelnie, és a jelenlegi gépkocsikba integrált érzékelők – kamerák, radarok – látótere egyelőre még korlátozott. Az ideális fejlesztési irány például az lenne, ha a jármű előre jelezné a következő kanyarban megbúvó akadályt és időben reagálna is arra, például elkezdene fokozatosan lassítani vagy sávot váltana, ahelyett, hogy behúzza a vészféket – összegezte az EnterpriseTech portál.