10 év múlva jöhetnek a repülő autók?

10 év múlva jöhetnek a repülő autók?

10 év múlva jöhetnek a repülő autók?

autó

5 perc

A Terrafugia már korábban is kifejlesztett egy prototípust, ám ennél még a sofőrnek értenie kellett a repüléshez is. Az új tervük alapján viszont a jármű teljesen önvezető lenne a levegőben, ráadásul a helikopterekhez hasonlóan, függőlegesen emelkedne el a földről.

Közel száz éve, 1917-ben próbálkoztak először repülő autót építeni. Glenn Curtiss egy korabeli járműre szerelt duplafedelű szárnyakat, egy hosszú farokrészt és propellereket, ám a járgány csak néhány kisebb ugrásra volt képes, valódi repülésre soha. Az ötlet azóta is lenyűgözi a feltalálókat, és ma is találni olyanokat, akik pénzt és időt nem kímélve dolgoznak a fejlesztéseken.

Elég csak a Google egyik társalapítójára, Larry Page-re gondolni, aki dollármilliókat fektetett már két repülő autók fejlesztésén dolgozó Zee.Aero és a Kitty Hawk cégekbe is. A projekteket általában nagy titoktartás övezi, ám vannak más cégek is, mint például a Terrafugia startup, amely az ígéretes prototípusokat nyilvánosságra hozza.

A Transition prototípusuk 2009 márciusában repült először. A kisméretű repülő be tudja hajtani a szárnyait, ilyen állapotban pedig nem szélesebb, mint bármelyik forgalomban lévő autó. Ennek köszönhetően biztonságosan használható a közutakon is, repüléshez viszont a vezetőnek sportrepülőkre érvényes jogosítvánnyal kell rendelkeznie. Ezt a változatot azóta is próbálják kereskedelmi forgalomba hozni, ám az Amerikai Légügyi Hatóságnál (FAA) még nem sikerült megszerezniük az engedélyeket.

Önvezetés levegőben

Most azonban a Business Insider cikke szerint a cég sokkal jobban koncentrál az ígéretes új modellre, a TF-X-re. Ez a változat ugyanúgy behajtja szárnyait az utastér mögé, mikor a földön gurul, de nagy különbség, hogy azok végén a drónokéhoz hasonló propellerek találhatók.

A jármű ugyanis függőlegesen száll fel, egy nagyjából teniszpálya méretű területről, ráadásul mindezt teljesen önvezetően teszi, a sofőr eközben hátradőlhet. Felszállás előtt természetesen biztonsági ellenőrzéseket kell végezni a külső alkatrészeken, valamint az „okos” használatra is meg kell tanítani majd a tulajdonosokat. Például nem jó ötlet síléceket rögzíteni a tetőcsomagtartóra repülés közben. De az ilyen kisebb instrukciókon kívül elméletileg egy hagyományos jogosítvány elegendő lehet a jármű vezetéséhez és reptetéséhez.

A felszállópálya könnyen rendelkezésre állhat a vezető saját magánterületén, de a cég társalapítója, Carl Dietrich szerint az sem elképzelhetetlen, hogy önkormányzatok vagy bevásárlóközpontok kijelölnek megfelelő méretű üres placcokat, amelyeket meghatározott díj ellenében lehet majd igénybe venni.

Az alapító szerint a TF-X akár már 2025-re kereskedelmi forgalomba kerülhetne, a technológiai megvalósításnál ugyanakkor nagyobb akadályt jelentenek az FAA szabályozásai a témában. Márpedig az engedélyeztetés a korábbi modellnél is áthúzta a terveket, amelyek szerint az előző prototípus már 2014-ben az utakon közlekedett volna.

Mindenesetre a cég a tesztrepülésekre már megkapta az engedélyt, így a tervezés és a gyártás haladhat tovább. Ha az innováció olyan ütemben halad, mint ahogy arra a Google-alapító befektetései, a Terrafugia fejlesztései vagy éppen a CES-en bemutatott Ehang drón enged következtetni, akkor valóban nagy esély mutatkozik arra, hogy tíz év múlva valóra váljon a repülő autó álma.