Robotautók: a veszélyt továbbra is a sofőrök jelentik

Robotautók: a veszélyt továbbra is a sofőrök jelentik

Robotautók: a veszélyt továbbra is a sofőrök jelentik

autó

2 perc

A legújabb önvezető autómodellek már bevezették a „robotpilóta” üzemmódot a járművekbe, ezáltal a sofőrnek nem kötelező részt vennie a vezetésben, de kontrollálhatja a folyamatokat.

Kaliforniában az állam engedélyezi a közútjain a Google autonóm járműinek tesztelését, azonban a kormánykerék és a fékek esetében ragaszkodnak hozzá, hogy a vezető indokolt esetben átvehesse az irányítást az autó felett.

A Stanford Egyetem professzora szerint azonban épp ez a legveszélyesebb. Havazás, heves esőzés, sűrű köd, vagy bizonyos szögből érkező napfény ugyanis akadályozhatja a szenzorok helyes működését. Azok a sofőrök, akik megszokják, hogy a kocsi elvezeti magát, és esetleg épp könyvet olvasnak, vagy alszanak haladás közben, nem biztos, hogy kellően gyorsan tudnak majd reagálni a vészhelyzetre.

Kevesebb, de jóval bonyolultabb balesetek várhatóak

Világszerte évente mintegy 1,2 millió ember hal meg közúti balesetben. Kutatások szerint ezek több mint 90 százaléka vezetési hibához köthető. A teljesen automatizált, egymással kommunikáló járművek figyelmeztetni tudják majd egymást, így valószínűleg kevesebb ütközést okoznak. Ugyanakkor ezek a balesetek vélhetően jóval komplikáltabbak lesznek, és kihívások elé állíthatják a biztosítókat – összegzi az Allianz.

Több energiaforrásra lesz szükség

Az önjáró kocsik valószínűleg hatékonyabbak lesznek, mint a hagyományos autók. Nagy eséllyel nem fosszilis energiaforrásokat használnak majd. Az olyan dugók is elkerülhetőek lesznek a segítségükkel, mint amilyen Kínában volt 2010-ben, amikor két hétig több tíz kilométer hosszan vesztegeltek az autók az utakon, és közben felbecsülhetetlen mennyiségű üzemanyagot pazaroltak el.

A járművek átlagos energiafelhasználása azonban nem biztos, hogy csökkenni fog, sőt emelkedhet is. A University of Michigan kutatói szerint az önműködő autók nyomán akár meg is fordulhat az évek óta csökkenő üzemanyag-fogyasztás csökkenési trend, hiszen ezek a kocsik sokkal hosszabb út megtételére lesznek alkalmasak. Már csak annál az egyszerű oknál fogva is, hogy a robotsofőröknek nem kell pihenniük.