Önjáró autók: ki a felelős, ha nincs sofőr?

Önjáró autók: ki a felelős, ha nincs sofőr?

Önjáró autók: ki a felelős, ha nincs sofőr?

autó

2 perc

A vezető nélküli autók egyes várakozások szerint akár 90 százalékkal is csökkenthetik a balesetek számát, de vajon kit terhel a felelősség az esetek fennmaradó egytizedében? Az automata járművek elterjedése a jogi felelősség újragondolását követeli meg. A feladat megoldásához néhány már életbe léptetett szabályozás biztosíthat szakmai alapot.

Az önjáró autók piacán tapasztalható befektetési boom következtében egyre égetőbbé válik az automata járművek okozta balesetek felelősségi viszonyainak tisztázása.

John Villasenor, a Brooking Institution Technológia és Innováció Központjának szakértője szerint a feladat most egy olyan szabályozási keretrendszer kialakítása, amely elősegíti az önjáró kocsik mielőbbi forgalomba bocsátását. A szakértő tanulmányában öt pontban vázolta fel a lehetséges problémák forrásait és a szereplőkkel szembeni biztonsági elvárásokat – összegzi a MultiContact Consulting szakmai blogja.

A gyártók felelőssége

– A legalapvetőbb tényezőt az olyan kivitelezési hiányosságok jelentik, mint a fékezőerőt nem megfelelően biztosító beállítások. Ezek teljes mértékben a gyártó felelősségi körébe tartoznak.

– A gyártó köteles felkészíteni termékét minden előre látható körülményre, többi között az éjszakai vagy a csúszós úton történő közlekedésre.

– Az előállító céget a szerződési jog is köti, tehát a reklámokban és termékleírásokban megfogalmazott ígéretekért jótállási kötelezettséggel tartozik.

– Szintén kötelesek gondoskodni az eladást követően észlelt hibák kiküszöböléséről is, tehát a szoftverek folyamatos frissítéséről, indokolt esetben a termék visszahívásáról.

Mivel a gyártók rendelkeznek a legtöbb információval, ők tehetnek a leghatékonyabban a járművek biztonságos működéséért. A joggazdaságtani megfogalmazás szerint e vállalatok az „olcsóbb kockázatviselők”.Az „autósok” felelőssége

A vevő köteles megfelelően használni a járművet, vagyis az esetleges baleseteknél a vásárlót felelősség terheli, ha bármilyen átalakítást végzett a járművön. Érdekesség, hogy az Egyesült Államok Michigan államában minden esetben a tulajdonos felel az okozott kárért, ha nem bizonyított az autó hibás működése. Emellett a termékleírásokban rendre megtalálhatók azok a figyelmeztetések, amelyek az utasnak állandó odafigyelést, szükség esetén pedig beavatkozást javasolnak.

Az új szabályozások megalkotása tehát rendkívül összetett, és mivel a technológia egyértelműen ebbe az irányba halad, a következő években egyetlen fejlett ország sem kerülheti el.

Az utóbbi félévszázad robbanásszerű modernizációja folytán azonban a jogi felelősség a jog egyik legdinamikusabban fejlődő területévé vált. Ezt a tendenciát, valamint a Kalifornia, Nevada, Michigan és Florida államokban már életbe léptetett szabályozásokat látva mindenesetre várható, hogy a jogalkotás, bár nem egységesen, de sikerrel veszi majd az újabb kihívást.