Hackertámadástól félnek az autósok

Kapcsolódó cikkek

Hackertámadástól félnek az autósok

Hackertámadástól félnek az autósok

autó

3 perc

A magyar autótulajdonosok 90 százaléka lehetségesnek tart egy autós hackertámadást – derül ki az NRC Kft. és az NNG Kft. közös kutatásából.

A felmérés szerint a 18-59 éves magyar lakosság többsége lehetségesnek tartja az autók meghekkelését. Ráadásul az autóval rendelkező megkérdezettek 90 százaléka, az autóval nem rendelkezőknek pedig 80 százaléka mondta azt, hogy egy ilyen támadás akár már ma is valós veszélyt jelent.

Ennek ellenére a válaszadók mindössze 18 százaléka tartja magát tájékozottnak a témában, 55 százalékuk pedig úgy gondolja, hogy a jövőben egyre nagyobb problémát fognak jelenteni az autók ellen elkövetett hackertámadások.

Ami igazán megdöbbentő, hogy az autóval rendelkezők jelentős része (63 százaléka) úgy gondolja, hogy az ő autóját nem érheti hackertámadás. 

A gyakorlatban azonban az utakon lévő járművek 77 százaléka rendelkezik olyan felszereltségi elemekkel, melyek kockázatot jelenthetnek. Ilyen például a lopásgátló rendszer, 44 százalék rendelkezik okosfunkciókkal, 31 százalékukban van fedélzeti számítógép, 21 százalékuk pedig vezetést segítő funkcióval is rendelkezik.

Ziv Levi, az NNG csoport részét képező Arilou Cyber Security ügyvezető igazgatója szerint sokan nem is gondolják, hogy milyen egyszerűen meg lehet hackelni egy autót, ehhez pedig még csak nem is kell, hogy felsőkategóriás legyen. 

Az okosfunkciók többnyire a telefon Bluetooth-kapcsolatán keresztül irányíthatóak az autóban, mivel azonban a telefon internetkapcsolattal is rendelkezik, ezen keresztül gyakorlatilag bármekkora távolságból be lehet hatolni az autók rendszereibe. Ha pedig a hacker alaposan ismeri az egyes funkciók (például Bluetooth-os rádió, különböző okostelefon-integráció) interfészeit, akár a járművek biztonságkritikus rendszereihez is hozzáférhet. 

A legveszélyesebb a vezetést segítő funkciók területe

Ezek a funkciók többnyire nem kapcsolódnak az internetre közvetlenül, ha azonban valaki feltöri a jármű számos elektronikus vezérlőegységeinek egyikét, a vezetést támogató rendszerekhez is hozzáférhet, így pedig akár totális kontroll alá is vonhatja a járművet. 

Ami viszont kifejezetten pozitív, hogy bár a témával kapcsolatos tájékozottság alacsony, a válaszadók több mint 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy következő autójának vásárlása során figyelembe venné a gépkocsi hackertámadásokkal szembeni sebezhetőségét.

A digitális megoldások terjedésével, ezzel párhuzamosan pedig a kibertámadások kockázatának növekedésével az autógyártóknak is egyre nagyobb hangsúlyt és erőforrást kell tehát fordítaniuk a területre. 

A jövőben valószínűleg egyre többet fogunk hallani az autóipari kibervédelemről. Az Amerikai Egyesült Államokban már törvénytervezet is készült, mely arra irányul, hogy a közlekedési hatóságok szigorúbban szabályozhassák az autók rendszereire vonatkozó előírásokat és ezzel is csökkentsék egy esetleges kibertámadás kockázatát. A brit kormányzat pedig augusztus elején adott ki egy kiberbiztonsági útmutatót, amivel fel szeretnék hívni az autógyártók figyelmét a terület fontosságára.