E-mobilitás: Kína vezeti az élmezőnyt

Kapcsolódó cikkek

E-mobilitás: Kína vezeti az élmezőnyt

E-mobilitás: Kína vezeti az élmezőnyt

autó

2 perc

A Roland Berger és az fka német tanácsadócég második negyedéves rangsorában Franciaország és Németország lett még dobogós helyezett.

A tanulmány a hagyományosan autóipari nagyhatalomnak számító Németország, Franciaország, Egyesült Államok, Olaszország, Japán, Kína és Dél-Korea versenyképességét hasonlítja össze technológiai, iparági és piaci helyzetük alapján.

Közlekedés okosan: úton az e-mobilitás felé„Kína előretörése az állami támogatásnak és az egyszerűbb engedélyeztetési eljárásnak köszönhető” – magyarázta az eredményeket Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.

Részben a hatalmas gyártási volumennek köszönhetően végzett az ázsiai ország az iparági lista első helyén. A kutatás szerint a kínai autóipari beszállító cégek 3,5 millió elektromos járművet dobnak piacra a 2015-2019-es időszakban, míg a lista második helyén álló amerikai autóipari beszállítók mindössze ennek harmadát.

A távol-keleti ország előretörését az is segíti, hogy a járművek több mint 90%-át a helyileg előállított lítium-ionos akkumulátorokkal szerelik fel, és ez Kínát a világ vezető akkumulátorgyártójává teszi. 

A német beszállítók elmaradhatnak az uniós céloktól

A piaci mutatók alapján is Kína vezeti a sort azzal, hogy megduplázta az elektromos autók értékesítését 2016-ban, amikor is 350 ezer autót adtak el. Franciaország tartja még a lépést velük annak ellenére, hogy alacsonyabb értékesítési mennyiséggel rendelkezik, viszont magasabb elektromos autó arányt tudhat magáénak a piac egészét tekintve. 

Ezen a listán Németország mindössze a negyedik helyen végzett a 2016-ban újonnan piacra dobott körülbelül 28 ezer konnektoros vagy teljesen elektromos autóval, ami a teljes autópiac 0,8%-át teszi ki. „Ezzel némileg veszélybe került az EU felé tett vállalás a károsanyag-kibocsátásra vonatkozóan, mert a célszámokat 2021-től az autóipari beszállítóknak is el kell érniük. Határozottabb kormányzati intézkedések és a gyorstöltők infrastruktúrájának határozottabb fejlesztései minden bizonnyal pozitív hatással lennének a piacra” – véli Schannen Frigyes.

A startupok is a prémiumszegmenst támadják

Kínában az e-mobilitás sikere a jelentős kormányzati támogatásra vezethető vissza: 2015-ben a kínai kormány egymilliárd euró feletti összeggel támogatta az iparágat. Bár 2016 végére – a sok visszaélés és csalás miatt – 20 százalékkal csökkentették a szektorba érkező közpénzek összegét, de az állam továbbra is ragaszkodik támogatási politikájához és ambiciózus céljához. Ez alapján 2025-re az értékesített autók 15-20 százaléka elektromos jármű lesz, 2030-ra pedig elérik a 40-50%-ot.  

A célok elérése érdekében Kína bővíti vásárlásösztönző rendszerét az innovatív autóipari startupokra fókuszálva, amelyek kizárólag az elektromos hajtású járműveken és az autonóm (sofőr nélküli) vezetésen dolgoznak. ”Komoly fellendülést figyelhetünk meg a kínai startupoknál, amelyek a stabil befektetőknek, tapasztalt menedzsereknek, globális kutatás-fejlesztési központoknak és az innovatív üzleti modelleknek köszönhetően a prémiumszegmenst célozzák meg” – tette hozzá a Roland Berger szakértője.