Szintet ugrott a banki digitalizáció Magyarországon
Szintet ugrott a banki digitalizáció Magyarországon
2020. június 10.
A legutóbbi negyedévben felgyorsult a digitalizációs folyamat. Az új gazdasági helyzet több trendet is elindított, például a távoli munkavégzést és tanulást, és a digitalizációt is gyorsuló pályára állította. A banki ügyfelek oldalán lebomlottak a digitalizáció korlátai – mondta Schenk Tamás, a Deloitte Digital Magyarország partnere.
2018 óta nagyot változott a csatornapreferencia alakulása, a korábban csak fiókot használók kétharmada már használ valamilyen digitális csatornát, egyben nőtt a mobilbankolás szerepe is – derül ki a tanácsadó cég reprezentatív kutatásából.
Az elmúlt két évben a csak fiókot használó banki ügyfelek aránya jelentősen csökkent, nagy részük omnichannel ügyféllé vált, azaz egyformán aktív fiókban és digitális csatornákon is. A csak digitálisan bankolók aránya is jelentősen nőtt, ők azok, akik mobil és netbankot is használnak.
Májusban készült 1000 fős ügyfélkutatás a lakosság járvány utáni fogyasztási preferenciáit vizsgálta. Piackutató segítségével több mint 2400 válaszadót sikerült elérni, ebből állt össze az 1000 fős tisztított, lakosságra reprezentatív minta. Az elemzés során a Deloitte Digital kérdéseivel 5 iparágat érintett, 25 témakört kutatott és 129 változó elemzését végezte.
A 2018-as magyarországi felmérésben a megkérdezettek 55 százaléka még csak bankfiókban bankolt, 25 százalékuk használt több csatornát, és mindössze 20 százalékuk használt elsősorban digitális csatornákat.
- Ehhez képest idén már csak 19 százalék volt a bankfióki ügyfelek aránya a 2018-as 55 százalékhoz képest.
- Az omnichannel ügyfelek aránya 46 százalékra, a digitális ügyfelek aránya pedig 36 százalékra nőtt a korábbi 25%-ról.
A járvány előtthöz képest 6 százalékkal, összesen 20 százalékra nőtt azon hazai ügyfelek aránya, akik banki terméket kizárólag online vesznek igénybe: csak netbankot 12 százalékuk, mobilbankot 4 százalékuk használ.
Taroltak az online rendelések
A kutatásban a banki tranzakciók széles körének vizsgálata alapján kiderült: a járvány során a digitális komfortérzet az ügyfelek 24 százalékánál nőtt, 26 százalékánál pedig jelentősen nőtt. Az utóbbi három hónapban arányaiban a legjobban a biztosítási termékekkel, az ételrendeléssel és a háztartási cikkek online vásárlásával barátkoztak meg az emberek.
A közművekkel kapcsolatos napi ügyintézés, az elektronikai cikkek vásárlása vagy a banki termékek igénybevétele továbbra is népszerű maradt online. Azok, akik korábban ritkábban, vagy soha nem vásároltak online, az elmúlt időszakban a számlabefizetéseket, az egészségügyi és ruházati termékek vásárlását próbálták ki először online.
„Ez akkora ugrásnak számít a digitalizáció tekintetében, mint ami ’békeidőkben’ másfél év alatt megy végbe” – tette hozzá Drácz Dániel menedzser.