Jóllehet, az okostelefonok iránt mutatkozó globális kereslet 2018-ban 3 százalékkal 1,44 milliárd darabra mérséklődött, a forgalom nem lanyhult és értékben elérte az 522 milliárd dollárt – állapította meg a GfK a Barcelonában zajló Mobile World Congress (MWC) alkalmából kiadott közleményében.
A globális értékesítés 2018-ban nem mérséklődött annak köszönhetően, hogy a növekedést támogató prémium trend tovább folytatódott. Ez számokban kifejezve 5 százalékos növekedést jelent. Igaz ugyan, hogy az okostelefonok iránti kereslet 2018-ban az egy évvel korábbiakhoz képest 3 százalékkal 1,44 milliárd darabra mérséklődött, de ezek a készülékek a műszaki fogyasztási cikkek globális forgalmának többségét adták tavaly. 2019-ben ez az arány várhatóan egy százalékkal tovább nő majd.
A 2018-ban eladott okostelefonok mintegy 12 százalékát kínálták 800 dollárnál is magasabb áron. A 150-400 dolláros közepes árszintet képviselő szegmens továbbra is fontos versenytér. A tavaly globálisan eladott készülékek 46 százaléka e szegmensbe tartozik.
Noha némiképp nehéz az összehasonlítás 2017 erős utolsó negyedévével, a 2018. október-decemberi időszakban az újabb innováció hiánya meghosszabbította az egyes készülékek lecseréléséig tartó használati időt. Ez pedig nyomást gyakorolt az átlagárakra is.
A GfK Consumer Life tanulmánya azt mutatja, hogy a birtoklásra vonatkozó fogyasztói trendek változóban vannak. A felhasználók nem csupán arra törekednek, hogy kevesebb, ám magasabb minőséget képviselő javakat birtokoljanak, amelyekért magasabb árat is hajlandók fizetni, de az élményeket (még) többre tartják a tárgyak birtoklásánál.
Igor Richter, a GfK telekommunikációs szakértője elmondta, hogy kutatásuk szerint bár az okostelefonok új funkciói már a laptopok teljesítményével és funkcióival vetekszenek, ezeket a magas színvonalú specifikációkat a készülékek nyújtotta újfajta élményekre le kell lefordítani. A high-end gaminget a PC-ipar uralja, és jelenleg ez a szegmens a fő hajtóerő az iparág számára. Ugyanakkor az okostelefonon játszható játékok terén még jelentős kiaknázatlan potenciál látható.
Bár a telefonok a számítógépekhez képest kisebb kijelzővel rendelkeznek, de gyors chipkészletei, éles kontrasztú kijelzői és megnövelt akkumulátorkapacitása a gaming telefonokat ideálissá teszi arra, hogy a nagy teljesítményt igénylő játékok út közben is élményt nyújtsanak. Ez magyarázza azt is, hogy világszerte az okostelefon-használók 55 százaléka játszott a mobilján az elmúlt 30 napban.
2017-hez képest az irántuk mutatkozó kereslet 16 százalékkal, értékforgalmuk pedig 35 százalékkal növekedett a tavalyi évben. A keresletet a SIM-kártyás okosórák hajtották, amelyek az e kategóriába tartozó termékekből forgalmazott érték többségi részét – 17 százalékát – adták a 2017. évben regisztrált 8 százalékkal szemben.
„A hazai okostelefon piacon 6,6 százalékos növekedést tapasztaltunk 2018-ban az előző évhez képest. Ha negyedévenkénti bontást nézünk, az utolsó negyedévben 704 ezer készüléket adtak el, ami 1,7%-kal teljesítette túl a 2017-es év utolsó negyedévét. Éves szinten 2,47 millió darab készülék eladásáról van szó, ebből is látszik mennyire fontos szerepet játszik az utolsó negyedév” – összegezte Sztupár Andrea a GfK Hungária market insight terület vezetője.
Hozzátette: a nagykijelzős készülékek, az úgynevezett phabletek már 44%-ot képviseltek 2018-ban, ami jelentős előrelépés a korábbi évekhez képest. Azaz folyamatos eltolódás tapasztalható a nagyobb értékű, nagy kijelzős telefonok irányába.