Akár a pszichológiában is áttörést hozhat a Big Data

Kapcsolódó cikkek

Akár a pszichológiában is áttörést hozhat a Big Data

Akár a pszichológiában is áttörést hozhat a Big Data

big data

2 perc

A Northwestern Egyetem kutatóinak eredményei alapján érdemes lenne felülvizsgálni a személyiségtípusokkal kapcsolatos eddigi paradigmákat.

A felmérésben több mint 1,5 millió fő vett részt, az eredmények alapján pedig legalább négy különböző személyiségtípus létezik: az átlagos (average), a zárkózott (reserved), az önközpontú (self-centered) és a példakép (role model) típus.

Az eredményeket a Nature Human Behavior című folyóiratban tették közzé. A vizsgálat vezetője, Dr. Luís Amaral a McCormick Műszaki Egyetemről úgy véli, az új információknak a fejvadászok és a mentálhigiénés egészségügyi szolgáltatók is hasznát vehetnék. Dr. William Revelle pszichológiaprofesszor, a tanulmány társszerzője szerint a vizsgálati adatok azt mutatják, hogy az emberek könnyebben sorolhatók be különböző személyiségtípusokba, mint azt eddig hitték.

A személyiségtípusok elméleti és gyakorlati tanulmányozására specializálódott Revelle eleinte maga is szkeptikusan állt a kutatáshoz. Az ezekkel kapcsolatos pszichológiai koncepciók továbbra is tele vannak ellentmondásokkal, a témában a mai napig nehéz tudományos bizonyítékokat felmutatni.

Hagyományos kérdőívek, újfajta adatfeldolgozás

A korábban, kis létszámú csoportok körében végzett kísérletek eredményei sokszor eltértek egymástól, illetve maguk a vizsgálatok általában nem voltak reprodukálhatók. Az új kutatás azonban egybevetette az alternatív számítási megközelítést négy standardizált kérdőív adataival. Az adatokat John Johnson IPIP-NEO személyiségtesztjének (120 és 300 közötti elemből álló) kérdőívéből, a myPersonality projektből és a BBC Big Personality Test adatbázisából nyerték.

Az évtizedes kutatásokon alapuló kérdőívek számban 44 és 300 közötti kérdést tartalmaztak, a résztvevők önkéntes alapon, online töltötték ki a felméréseket. Az eredmények egyébként már más kutatók számára is elérhetők további független elemzések elkészítéséhez.

Luís Amaral kiemelte, hogy ilyen mennyiségű, másfél millió kérdőívnyi adat összegyűjtésére a világháló létezése előtt nem lett volna lehetőség. Korábban az egyetemi kutatók talán néhány száz embert tudtak volna bevonni a vizsgálatokba. Az online „erőforrásoknak” köszönhetően azonban mára szélesebb körben végezhetők el a kutatások, a mért adatok pedig egyszerűen megoszthatók.

A Nagy Adatot is érdemes bevonni a kutatásokba

A szakemberek az összegyűjtött adatokból az öt, széles körben elfogadott alapvető személyiségjegyet; a neurotizmust, az extroverziót, a nyíltságot, az egyetértésre való képességet és a lelkiismeretességet keresték. Ezek alapján új algoritmusok alkalmazásával alkották meg a korábban említett négy személyiségtípust.

Ellenőrzésként a tudósok az ismerten egy bizonyos típusba tartozó csoportok előfordulását vizsgáltak, az eredmények meggyőzőek voltak. Az, hogy valaki milyen személyiségtípusba sorolható, nem állandó; korral például változik, mely tulajdonságok kerülnek előtérbe.

A szakértők kiemelték, hogy a Big Data segítségével nemcsak szélesebb körben történő mintavételre van lehetőség, de az adatok is összetettebb eljárásokkal dolgozhatók fel.

Forrás: