Okosautók: fejlesztési tippek a Blackberrytől

Kapcsolódó cikkek

Okosautók: fejlesztési tippek a Blackberrytől

Okosautók: fejlesztési tippek a Blackberrytől

autó

2 perc

A kanadai cég az utóbbi két évben az autóiparban is egyre jelentősebb szerepet tölt be, így a vállalat nemrég publikálta saját „kisokosát”, hogy szerintük mire érdemes odafigyelni a világhálóra csatlakoztatott járművek esetén.

Az okostelefonok piacán egykor vezető szerepet betöltő társaság kiberbiztonsági és beépített autóipari szoftveres hátterének – a Blackberry QNX – révén köszönhetően számos jó tanáccsal tud szolgálni a gyártók, fejlesztők számára.
 
Biztonságos ellátási lánc: minden elektronikus vezérlőegység (ECU= electronic control unit) és chip esetében megfelelő hitelesítésre van szükség, továbbá a szoftvernek is megbízhatónak kell lennie – függetlenül attól, hogy ki készítette vagy értékesítette ezeket.
 
Megfelelő rendszerarchitektúra: olyan felépítésű rendszerre van szükség, amely képes egymástól elkülöníteni a biztonság szempontjából kritikus és kevésbé kritikus elektronikus vezérlőegységeket, és amely az esetlegesen észlelt hibák fellépése esetén is megfelelő működésre képes. Biztosítani kell továbbá a jármű és a külső források közötti kommunikáció titkosítását.
 
Megfelelő diagnosztikai eszközökkel ellátott vezérlőegységek is kellenek, amelyek továbbítják a mért adatokat elemzés céljából a felhőbe, és szükség esetén megtehetik a megfelelő intézkedéseket. A kapcsolódó mutatókhoz az autógyártóknak akkor is hozzá kell férniük, amikor a gépjármű éppen úton van, a hibákat pedig távoli frissítésekkel is ki kell tudniuk javítani.
 
Gyorsítható a problémákra adott válasz, ha a gyártó a gyakori meghibásodásokat és veszélyforrásokat előre tisztázza az ügyfelekkel.
 
Életciklus-kezelés: fontos, hogy átgondolt stratégia legyen az elektromos vezérlőegységek frissítésekkel történő újrakalibrálására, legyen szó a biztonsági tanúsítványról vagy a járműre letöltött alkalmazások kezeléséről.
 
Egységesség: meg kell győződni arról, hogy az egyes alkatrészek beszállítói mind átlátják a biztonsági intézkedések szükségességét, valamint az adatvédelem szerves része kell, hogy legyen a vállalatok kultúrájának.
 
Az IHS Automotive vonatkozó tanulmányai szerint napjainkban csaknem 112 millió csatlakoztatott (connected) gépjármű közlekedik szerte a világon, az autógyártás kiberbiztonsági piaca pedig 2023-ra elérheti a 759 millió dolláros szintet is.