Életeket menthetnek az okosautók
Életeket menthetnek az okosautók
2017. január 04.
A hálózatba kapcsolt járművek több százezer balesetet előzhetnek meg, ezzel rengeteg emberéletet megmenthetnek, a baleseti károk összege is drasztikusan csökkenhet, ráadásul még a levegő is tisztább lehet.
A vázolt jövőkép nem a tudományos-fantasztikus irodalom szüleménye, hiszen a járművek között megteremtett M2M (gépek közötti) kapcsolat révén mindez hamarosan valósággá válhat.
A küszöbön álló, legtöbbünk életét átformáló változások miatt a Connected Car Effect 2025 című tanulmány közelebbről megvizsgálta, hogy a hálózatba kapcsolt technológia milyen hatással lehet Németország, az USA és Kína nagyvárosaira. A kutatás eredményei rávilágítanak a technológiai és egyben életmódbeli paradigmaváltás legfontosabb tendenciáira is.
Az elemzés szerint évente több mint 260 ezer személyi sérüléssel járó baleset kerülhető el (Németország: 30 ezer, USA: 210 ezer, Kína: 20 ezer), ebből fakadóan pedig csaknem 352 ezerrel kevesebb személyi sérülés történhet közlekedési balesetek miatt. Mindez olyan, mintha Magyarországon 16 éven keresztül nem történne személyi sérüléssel záruló közúti baleset (a KSH 2015-ös adatai alapján).
- A hálózatba kapcsolt segédrendszerek (mint amilyen például az e-Call segélyhívó rendszer) körülbelül 11 ezer ember életét menthetik meg.
- Akár 4,3 milliárd euróval kisebb lehet a tárgyi és baleseti kár, ráadásul mindez egyértelmű megtakarítást eredményezhet a biztosításokat illetően is, így minden egyes vezető pénztárcájára közvetlen hatással bírhat.
- A hálózatba kapcsolt funkciók körülbelül 400 ezer tonna szén-dioxid kibocsátását előzhetik majd meg.
A közösségi adatokon alapuló parkolás és az aktív parkolóhely-menedzsment akár 380 millió kilométerrel csökkentheti a parkolóhely-keresésre fordított utakat, ami jelentős üzemanyag-megtakarítást és egyben a károsanyag-kibocsátás csökkenését is eredményezheti.
A hálózatba kapcsolt parkolási funkciókkal pedig körülbelül 70 millió órányi autózás takarítható meg a tanulmányban vizsgált három országban. A németek átlagosan 39,5 órát töltenek évente az autópályákon, míg az amerikaiak az USA államközi autópályáin 43 órát, a kínaiak pedig Kína gyorsforgalmi úthálózatán 26 órát.
Az automatizált vezetés és az internetkapcsolat jóvoltából azonban 2025-re a korábban vezetésre fordított idő körülbelül 80 százalékát a sofőr más feladatokkal is töltheti: olvashat, e-maileket írhat, videokonferenciát tarthat vagy éppen filmet nézhet.
A kutatásról
A Bosch és a Prognos a saját tulajdonú magánjárművek tizenkét technológiai megoldását elemezte, és számítógépes modellekkel szimulálta elterjedésüket és hatásukat 2025-ig Németországra, az Amerikai Egyesült Államokra, valamint a kínai nagyvárosok agglomerációjára vetítve.